Poslanci proti omezení majáčků. I proti ministrovi
Přednost v jízdě
Dobrovolní hasiči bez majáčků, stejně jako neoznačená vozidla celníků, motorizovaná jednotka hradní stráže, nebo horská služba. Nápad, který unikl z ministerstva dopravy k poslancům, ve středu bezpečnostní výbor sněmovny smetl ze stolu. K omezování práva přednostní jízdy chtějí zákonodárci novelu zákona. S tím ale nesouhlasí ministr Antonín Prachař (ANO), který by raději rozhodoval vládním nařízením. Výbor proto píše dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD).
Ministr dopravy Prachař poslední dobou nemá zrovna moc klidu. Čelí opakované kritice koaličních partnerů i vlastního šéfa a stále častěji se o něm mluví jako o žhavém kandidátovi na vyhazov z vlády. Ve středu navíc přišel další spor, tentokrát s poslanci.
Z ministerstva před několika týdny unikl návrh nařízení vlády, který měl omezit právo přednostní jízdy a užívání modrého výstražného majáčku. Podle resortu totiž v poslední době dochází ke zvýšenému zájmu o majáčky, naposledy o něj žádal šéf Ústavního soudu Pavel Rychetský. Jenže návrh byl mnohem širší – o majáčky by tak kromě vybraných dopravních podniků, Svazu záchranných brigád kynologů ČR nebo Státní plavební správy přišly třeba horská služba, neoznačená vozidla celníků, motorizovaná jednotka hradní stráže nebo dobrovolní hasiči. A právě mezi těmito institucemi se začala zpráva šířit jako požár a dostala se až k poslancům.
„Ta původní verze unikla, je to chyba a já jsem z toho už vyvodil závěry. Byl to jeden z důvodů, proč jsem odvolal vrchního ředitele legislativního a právního odboru,“ řekl Prachař serveru.
„Dozvěděli jsme se to právě od těchto složek, které byly tou informací vyděšené. Byl by to skutečně velký problém, šlo by v podstatě o ohrožení akceschopnosti integrovaného záchranného systému,“ řekl deníku ECHO24.cz šéf sněmovního výboru pro bezpečnost Roman Váňa (ČSSD). „Zástupce ministerstva dopravy nám řekl, že ministerstvo pouze chtělo otevřít diskuzi o tom, jestli majáčky všechny složky potřebují. Ale zahájit odbornou diskuzi tím, že všechny vyškrtám, to nám nepřijde zrovna šťastné,“ dodal s tím, že majáčky musí zůstat všude, kde chrání život, zdraví a majetek.
Prachař: Jde o nedorozumění, vyvodil jsem závěry
Členové výboru z celého politického spektra se proti návrhu jasně postavili a první náměstek ministra dopravy Milan Feranec se výtkám ani moc nebránil.
Podle ministra dopravy šlo totiž o nedorozumění, protože verze, která z ministerstva unikla, nebyla zdaleka konečná. Souhlasí prý s poslanci, aby majáčky zůstaly tam, kde zachraňují životy a majetek. „Ta původní verze unikla, je to chyba a já jsem z toho už vyvodil závěry. Byl to jeden z důvodů, proč jsem odvolal vrchního ředitele legislativního a právního odboru,“ řekl Prachař serveru.
S čím ale zásadně nesouhlasí, je snaha výboru shodit nařízení pod stůl. Bezpečnostní výbor se ve středu totiž všemi hlasy (tedy i hlasy poslanců za hnutí ANO) shodl na tom, že doporučí vládě, aby se nařízením vůbec nezabývala. Místo toho jsou poslanci pro připravení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která přednostní právo jízdy a používání majáčků ošetří komplexně.
„S tím nemohu souhlasit a budu trvat na tom, aby to upravilo nařízení vlády. To je totiž daleko operativnější, u zákona bychom na případnou změnu čekali vždy nejméně půl roku. Je to komplikované. Ministerstvo dopravy bude trvat na nařízení,“ prohlásil Prachař.
Celý spor se tak dostane až k premiérovi. Bezpečnostní výbor mu totiž píše dopis, který obsahuje právě doporučení vůbec se nařízením nezabývat. A ani poslanci nehodlají ustoupit. Zvláště, když jsou ve svém postoji jednotní. „Jedna věc je, co chce ministr dopravy. Záležet ale bude na tom, jak rozhodne celá vláda,“ předesílá Váňa.