Dánové trumfli Američany. Otevřeli první obchod s virtuální realitou
Nová dimenze
V dánské Kodani otevřeli historicky první obchod s virtuální realitou. Dánové tím tak poněkud překvapivě trumfli například americké Silicon Valley. Majitel obchodu s názvem Khora říká, že tím chce způsobit revoluci v hazardních hrách, pedagogice, architektuře, filmu i umění. ,,Virtuální realita vytváří nepředstavitelné příležitosti, pokud tedy tu technologii používáte správně,“ upozorňuje Simon Lajboschitz.
Majitel obchodu označuje svůj podnikatelský záměr za ,,technologický ekosystém“. ,,Tuto technologii můžeme využít k čemukoliv. Můžete se přesunout do uprchlického tábora, ve kterém vás provede syrská dívka, nebo do obývacího pokoje kohokoliv. Můžete třeba poslat studenta pod mořskou hladinu, aby zde pozoroval velryby, sestřičky ke komplikovanému porodu, architekta do budovy, kterou si sám navrhl,“ vypočítává nadšeně Lajboschitz.
V obchodě Khora, který uvedl na trh svoji první hru pro virtuální realitu v prosinci 2015, se mohou zákazníci vydat na Mars, postřílet zombie nebo vstoupit na plátno van Goghových obrazů. Zákazníci, kteří si virtuální realitu chtějí vyzkoušet, si v Kodani mohou zakoupit brýle ke svému chytrému smartphonu za přibližně 13 euro (350 Kč) nebo si zaplatit zkušebních 30 minut ve virtuální realitě.
,,Stojí za úvahy, jak se bude tato technologie využívat za 5 let,“ pokračuje majitel obchodu Khora. Podle něj je dost možné, že například lekce autoškoly nebudou vyučovány na silnicích v reálných autech, ale právě ve virtuální realitě. Labjoschitz předpovídá, že kalendářní rok 2016 bude pro virtuální realitu znamenat přelomový rok. ,,Společnost Google má své brýle Cardboard, Facebook vlastní Oculus, Sony Playstation VR a na trh s virtuální realitou se chystá vstoupit také HTC,“ uvádí.
Celý trik virtuální reality je v rozdělení sledovaného obsahu do dvou speciálně velkých oken, které jsou od sebe odděleny tak, aby každé oko pozorovatele mělo před sebou celkový obraz. Uživatel si k tomu nasadí speciální brýle, které má spojené s mobilním telefonem nebo počítačovou obrazovkou.