Lexus IS 300h: Beránek v rouše vlčím

Lexus IS 300h

Lexus IS 300h: Beránek v rouše vlčímAUTOTEST 12
Auto
Sdílet:

Lexus IS 300h umí velmi dobře klamat tělem. I díky nedávnému faceliftu zvenku vypadá velmi dravě, možná až drsně, ale během testu se pokusím zjistit, zdali k zevnějšku ladí i jízdní vlastnosti či výkon.

Střední třída od Lexusu prošla nedávno omlazením, jenž je zvenku patrné hlavně přepracovanou maskou chladiče, nárazníkem, světlomety či novým designem kol. Lexus stále vypadá velmi futuristicky a já jsem rád, že si relativně konzervativní automobilka za svým novým stylem stojí – alespoň jsou její produkty na silnicích snadno rozpoznatelné. Přesouvám se do interiéru, kde najdeme přepracované držáky na pití nebo revidovaný přístrojový štít, ale hlavní novinkou je zvětšení centrálního displeje ze 7 na 10,25 palce. Ohromný displej se ovládá systémem Remote Touch Interface, což je něco jako špatně ovladatelná myš. Celkově není systém uživatelsky zrovna přívětivý, ale pomohlo přidání tlačítka Enter, které obsluhu trochu zjednodušuje.

Facelift znamená i rozšíření prvků v rámci paketu Luxury Safety, který nyní obsahuje přednárazový bezpečnostní systém PCS, adaptivní tempomat, asistent rozpoznávání dopravních značek, systém varování při opuštění jízdního pruhu a automatické přepínání dálkových světel. Funkčnost těchto systémů hodnotím u Lexusu pozitivně – neruší a fungují v rámci možností přirozeně.

Dobře naladěný vůz

Kožené čalounění sedadel a celková atmosféra na palubě vybízí spíš ke klidnému stylu ježdění, které je ještě umocněno hybridním pohonem. Čtyřválec 2,5 litru a elektromotor posílají svůj maximální společný výkon 223 koní pouze na zadní kola, benzinová verze se čtyřkolkou se u nás neprodává. Motor je spojen s bezestupňovou převodovkou, která reaguje příjemně, ale ještě utlumuje charakter pohonného ústrojí. Upřímně řečeno, výkon 223 koní systému příliš nevěřím. Ačkoliv výrobce slibuje zrychlení na 100 km/h za 8,4 s (a maximální rychlost 200 km/h), pocitově mi hybridní IS přišlo línější. A tady právě narážíme na větu z nadpisu – IS 300h sice vypadá dravě (zejména s paketem F-Sport), ovšem jízdně je spíš usedlejší. To ale neznamená, že by nemělo své výhody. Podvozek je například pohodlný, ani na výrazných nerovnostech nedrncá a ještě navyšuje komfortní pocit z jízdy. Vůz je navíc úsporný: výrobce se sice chlubí průměrnou spotřebou 4,6 l/100 km, které jsem logicky nedosáhl, ale za necelých 6 l/100 km se jezdit dá, což je sympatické. Pokud budete víc využívat hybridní režimy, zejména v městském a příměstském provozu se dostanete na ještě lepší hodnotu.

Co se týče jízdních vlastností, rychlé přenosy síly v zatáčkách nedělají dobře naladěnému vozu žádný problém. Naopak, určitě pomáhá i umístění baterií nízko pod zavazadlovým prostorem. Ten je dobře přístupný a nabízí slušných 450 litrů objemu, což není ani moc, ani málo. Ještě dodám, že zadní sedadla nabízejí dostatečný prostor pro dva dospělé cestující, a to jak v oblasti hlavy, tak i nohou.

Dobrá sázka

S Lexusem můžete ujet klidně stovky kilometrů, a stále se budete cítit relaxovaně. Lepší než poslouchat vzdálený jekot motoru je určitě poslech prémiového audiosystému Mark Levinson, který je buď součástí paketu F Sport Top, nebo je nabízen k nejvyšší výbavě Luxury. Zvláštní pocit jsem měl ze samotného řízení, které je na rozdíl od modelu 200t poněkud vláčné a hodně přeposilované. Nevím, jestli to byl jen tušení, ale benzinová 200t se mi prostě řídila lépe. I to je další informace potvrzující fakt, jak odlišné mohou být dvě verze jednoho modelu.

Hybridní
Lexus se zcela zřekl naftových motorů a namísto toho sází na hybridní pohonné ústrojí nebo benzinové agregáty. Hybridní systém v modelu IS 300h tvoří benzinový atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru se 16 ventily o výkonu 181 koní při 6000/min (točivý moment 221 Nm), nastavený spíš na pružnost než vysoké otáčky. Je spojen se synchronním elektromotorem typu AC s maximálním výkonem 143 koní a točivým momentem 300 Nm. Elektromotor pohánějí nikl-metal hybridové baterie umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru. Reálný dojezd na elektřinu je pouze několik kilometrů, což je u podobně koncipovaných hybridů běžné.

Lexus u nás prodává pouze verzi 200t a testovanou 300h, přičemž hybridní verze se dá nyní díky cenovému zvýhodnění 150 000 Kč koupit již od 985 000 Kč (výbava Executive). Lepší Executive Safety Plus je pak nabízeno za 1 200 000 Kč. V porovnání s prémiovou konkurencí to není vůbec špatná cena – Lexus své vozy zbytečně nepřeceňuje, což se mu dle mého názoru dlouhodobě vyplatí.

Plusy:

Hladké pohonné ústrojí, dobrá spotřeba, komfort interiéru, cena

Minusy:

Vláčné řízení, pocitově nedostatečná síla

Verdikt:

Lexus IS 300h je výrazně odlišný od modelu 200t s přeplňovaným čtyřválcem. Zatímco benzinový model je ostřejší, sportovně laděný sedan s dobrými jízdními vlastnostmi, 300h je spíše uhlazený elegán, zaměřený na váš komfort a pohodlí. Vůbec nenutí ke svižné jízdě, naopak člověka tak trochu směřuje k úspornému, klidnému ježdění využívání potenciálu hybridního ústrojí. Osobně bych si raději vybral levnější 200t.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články