Nosičům se lidé vysmáli, Praha hledá pro metro jiné řešení
NOVÉ METRO
Nový úsek metra, který se cestujícím otevře v úterý, stál rekordních 20 miliard korun. Praha ale natolik šetřila, že nenechala postavit eskalátor, který by dopravil lidi z vestibulu stanice Nádraží Veleslavín k zastávce autobusu mířícího na letiště. Město se teď po kritice veřejnosti snaží situaci vyřešit, ale v pondělí se stanice tak jako tak otevře jen s pevným schodištěm.
Praha teď uvažuje buď o eskalátoru, nebo alespoň o dopravních pásech na zavazadla. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) financování metra z evropských fondů další investici do dokončeného projektu nebrání, jak argumentoval pražský dopravce.
„Veškeré možnosti teď musíme probrat s odborníky. Byl bych rád, kdyby se to stihlo vyřešit do konce roku,“ řekl pro ECHO24.cz Dolínek s tím, že za největší překážku považuje peníze na dokončení.
Eskalátor, který by pohodlně spojil vestibul metra se zastávkou autobusu, v dokumentaci projektu chyběl už od počátku. Důvodem byla snaha o co nejnižší cenu. Podle Dolínka budou zatím ve stanici pomáhat cestujícím s kufry portýři placení Českým Aeroholdingem.
Přepravu cestujících s kufry, kteří míří na letiště, neusnadní ani výtah ve stanici. Ten totiž na povrchu ústí příliš daleko od zmíněné autobusové zastávky.
I dopravní podnik považuje řešení s portýry za absurdní. Jeho mluvčí Jiří Štábl ale přiznává, že jiné rychlé řešení neexistuje. „K jakémukoli stavebnímu zásahu bude potřeba zpracovat projektovou dokumentaci, vysoutěžit dodavatele, než se začne vůbec stavět, zabere to několik měsíců,“ uvedl pro ECHO24.cz Štábl. Současně ale upozorňuje, že to neznamená, že by se celá stanice metra musela zavřít. „Z vestibulu vede několik východů, s uzavřením stanice pří případné výstavbě eskalátorů by se rozhodně nepočítalo,“ upřesnil.
Jezdící schody vedou ve stanici Nádraží Veleslavín pouze z nástupiště do vestibulu. Chybí však další návazné eskalátory, které by cestující vyvezly k zastávce autobusu, který má dopravovat cestující na pražské letiště. Podle dřívější reakce Dopravního podniku se jedná pouze o 32 schodů, které by prý neměl být až takový problém překonat.
Více zde: Eskalátor, nebo 32 schodů? Je to na cestě z metra na letiště příliš?
Dalším problémem, který se týká všech nových stanic metra, je nedostatek parkovacích míst v jejich okolí. Žádná nová parkoviště u nich totiž nepřibyla, jak upozornil server lidovky.cz, a hrozí tedy, že lidé u metra vůbec nezaparkují.
Soupravy metra začnou do nových stanic jezdit od pondělního odpoledne. Pracovat budou v třísměnném provozu denně od 5:00 do 22:00, letiště za ně zaplatí desítky tisíc korun měsíčně.
Výstavba nového úseku metra A se čtyřmi stanicemi začala v roce 2009 a Praha za nový úsek prostřednictvím dopravního podniku zaplatí kolem 20 miliard korun. Na dostavbu může získat z EU více než sedm miliard korun, s čerpáním evropských peněz ale zatím nezačala.