Peugeot 3008: Důkladné prověření auta roku

Peugeot 3008

Peugeot 3008: Důkladné prověření auta rokuAUTOTEST 12
Auto
Sdílet:

Peugeot 3008 se stal evropským autem roku. Jedná se o nejvyšší možné ocenění automobilu odbornou veřejností, které lze v Evrop+ získat. Abych si řádně ověřil, že si to zaslouží, vyrazil jsem s ním do rodné Francie. Celkových 4000 km už vám dá přesnou představu o tom, jestli to dává smysl a proč.

Kam si model 3008 zařadit? V první generaci, vyráběné od roku 2008, se jednalo o jakýsi crossover s podivně zakulaceným designem. Celkem se jich vyrobilo kolem 450 000 kusů, než přišel čas na novou generaci. Ta sdílí platformu s větším modelem 5008 a vyniká zejména zcela novým, výrazně modernějším a hezčím designem s proporcemi, jasně odkazující na fakt, že Peugeot 3008 patří do třídy SUV. Troufnu si říct, že zákazníky osloví lépe než předchůdce a vítězství v anketě Car of the year mu v tom jistě pomůže.

Příjemné motorové překvapení

Ačkoliv Peugeot prodává 3008 již od 510 000 Kč, my k cestě do Francie zvolili model ve vyšší výbavě GT Line s efektními hliníkovými doplňky, zatmavenými okny a 19palcovými disky kol. Tento model není z těch levnějších, s motorem 2.0 HDi o výkonu 150 koní se prodává za 760 000 Kč. Ani to není za SUV s dobrou výbavou vzhledem ke konkurenci přehnaná cena. Chybí ovšem jedna důležitá věc: 3008 není nabízeno s pohonem všech kol.

Díky tomu, že jsme jeli z Česka přímo do Paříže a poté se pohybovali hlavně v severozápadní a západní Francii, dosyta jsme vyzkoušeli nejrůznější jízdní režimy. Velmi příjemným překvapením byl motor HDi. Dobře odhlučněný turbodiesel se celkem rád vytáčí (zejména s hrubším zvukem v režimu Sport), a ačkoliv má relativně průměrné parametry, vyniká nízkou spotřebou. Plně naložené auto ve čtyřech lidech spotřebovalo během celé cesty průměrně 7,4 l/100 km, což považuji za velmi dobrý výsledek hlavně s přihlédnutím k faktu, že jsme „pronásledovali“ závod klasických automobilů a využívali plný potenciál našeho vozu. Při klidné jízdě skrz Francii mimo placené dálnice dosáhla spotřeba dokonce pouze 6,2 l/100 km. Na dálnici se 3008 cítí nejlépe v rychlostech do 150 km/h, pak je znát výrazný odpor vzduchu, který je nutné překonávat. Ztrácí se i chuť dále zrychlovat, takže je nejlepší jet i například v Německu doporučených 130 km/h. Potěší dobrá odolnost proti bočnímu větru i směrová stabilita.

Nejvíc času jsme logicky strávili v interiéru. Ten je sice efektní, ale k dokonalosti mu několik věcí chybí. Například sedadla s čalouněním v kombinaci kůže/látka by mohla být pohodlnější, při delší jízdě se ukázala jako zbytečně tvrdá. Peugeot se chlubí svým novým systémem i-Cockpit, což je vlastně digitální ovládací rozhraní všech funkcí automobilu. Vyžaduje trochu cviku a mohlo by být rychlejší například při spouštění navigace, ale celkově funguje dobře. Žádanou oblast si zvolíte efektním tlačítkem uprostřed palubní desky a poté ovládáte dotekově na centrálním displeji. Neobvyklé řešení, ale například k nastavování teploty v interiéru bych raději využil tradiční otočný ovladač.

Vnitřní prostor a jeho využitelnost jsou při dlouhé cestě zásadní. 3008 nás uspokojila z hlediska odkládacích prostor, kterých je dost ve středovém tunelu (kde je hluboká klimatizovaná schrána) i ve dveřích. Středový tunel je ale velmi rozměrný, což v kombinaci s masivní palubní deskou vytváří trochu stísněný pocit. Pravou nohu jsem musel neustále opírat o tvrdý plast, což není úplně příjemné. Zatímco zavazadlový prostor byl pro týdenní cestu ve čtyřech dostatečný tak akorát (má objem 520 litrů), drobnou výtku směřuji pouze k jedné USB přípojce – multifunkční SUV bych jich zasloužilo víc a to hlavně v době, kdy má každý nějakou chytrou „krabičku“ na hraní.

Chce to zvyk

Jak již bylo řečeno, Peugeot 3008 není nabízen s pohonem všech kol, protože většinou se do terénu stejně ani nedostane. Náhražkou je systém Advanced Grip Control, který ale pouze upravuje nastavení ESP a tím se předním kolům snaží zvýšit trakci nezpevněném povrchu. Samotné řízení vyžaduje zvyk – za prvé malý nekulatý volant není k zatáčení ideální a za druhé v řízení chybí cit. Radost na okreskách z Peugeotu nedostanete. Šestistupňový manuál měl dobře odstupňované rychlosti, ale trochu nejasně vymezené dráhy. Ačkoliv byl vůz vybaven 19palcovými koly, úroveň komfortu podvozku byla nad očekávání vysoká. Rázy se ozývaly jen po přejetí zlomu, kdy se projevila jednoduchá konstrukce zadní vlečené nápravy.

Peugeot i-Cockpit
Pod tímto názvem se skrývá zcela nový systém ovládání všech zábavních a komfortních funkcí nových Peugeotů. Místo klasického přístrojového štítu najdeme displej o úhlopříčce 12,3 palce, který se dá různě modifikovat. Uprostřed palubní desky je „klaviatura“ zajišťující přístup k jednotlivým funkcím, které se následně upravují na 8palcovém dotekovém displeji. Nechybí ani různé funkce ambientního osvětlení, rozprašovač vůně nebo dokonce funkce masážních sedadel. Systém není špatný a určitě znamená posun od prvních interiérů bez tlačítek, se kterými Peugeot začal před pár lety. Ale mouchy tu ještě jsou – například hlasitost audia se ovládá na multifunkčním volantu vlevo, zatímco songy přeskakujete vpravo. Proč, to netuším.

Na závěr musím zmínit jednu relativní maličkost, která je ale velmi otravná. Doporučuji vývojářům Peugeotu, aby jí co nejdříve změnili. Jde o startování. Motor HDi potřebuje před nastartováním svých pár vteřin na žhavení, na tom by nebylo nic divného. Jenže vy stisknete tlačítko a nic se nestane. Musíte ho zmáčknout vyloženě silou a držet, aby motor nastartoval, navíc se spojkou doslova zaraženou do podlahy. Když motor chcete zhasnout, opět nestačí normální stisk, ale je nutné silné zatlačení. To byla věc, která nás během cesty asi nejvíc rozčilovala.

Plusy:

Nízká spotřeba, komfortní podvozek, cena a výbava

Minusy:

Nekomunikativní řízení, nepřesné řazení, startování tlačítkem

Verdikt:

Zkoušený Peugeot 3008 potěšil hlavně slušným motorem s dobrou spotřebou. Vnitřní prostor našim požadavkům dostačoval velmi těsně, jízdní vlastnosti považuji za průměrné, ale pohodlný podvozek chválím. Peugeot 3008 je dobře cenově nastavený, takže nabízí za slušné peníze dospělé auto s bohatou výbavou a neobvyklými technologiemi. Možná i proto se nakonec stal autem roku, ovšem já osobně bych zvolil jiného kandidáta.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články