Potřebujete mnicha? V Japonsku si ho můžete objednat na Amazonu
Neomezené nabídky eshopu
I přesto, že se v Japonsku role náboženství stejně jako v jiných zemích snižuje, buddhisté, kterých je v zemi asi polovina, stále potřebují k některým úkonům buddhistické mnichy. Americký internetový obchod Amazon nyní přišel v japonské verzi s nebývalým servisem a začal mezi produkty nabízet i možnost objednat si mnicha, informovala agentura AP.
V Japonsku lze najít vyznavače dvou hlavních náboženství – buddhismu a šintoismu, který mírně vede nad buddhismem. Kromě toho je v zemi také menší procento křesťanů a ostatních vyznání. Každé náboženství je spojeno s rituály života a smrti, tedy například pohřby, svatbami či oslavou narození dítěte. I přesto, že se 60 procent Japonců označuje za ateisty či bez vyznání, stejně jako praktikující buddhhisté stále při obřadech zachovávají tradici a potřebují k nim mnichy stejně jako křesťané potřebují k těmto rituálům kněze.
V poslední době však kontakt běžných lidí a náboženství ustává a lidé v Japonsku mají často problém mnicha pro své potřeby vyhledat. Této mezery na trhu si všimla americká firma Amazon Jeffa Bezose a v japonské mutaci online obchodu začala nabízet mnichy na objednávku, kdy si přes servis nazvaný ,,Pan mnich na dobírku“ (v japonštině „Obo-san bin“), lidé mohou za 35 tisíc jenů (asi 5 tisíc korun) objednat duchovního pro svůj obřad. Cena zahrnuje jeho dovezení autem na místo i ostatní věci jako stravu. Již před Amazonem se mniši nabízeli na internetu přes inzerát, či přímo přes kláštery, avšak za výrazně vyšší částky.
Amazon‘s rent-a-Buddhist-monk service causes controversy in Japan https://t.co/5l7r0l4UjH
— Sarah Brodsky (@sarahbrodsky)
31. Leden 2016
Servis vzbudil u některých náboženských organizací v zemi pobouření s tím, že Amazon tím silně komercionalizuje náboženství. Proti se postavila především Japonská buddhistická asociace. ,,Taková věc není možná v žádné jiné zemi na světě. V tomto světle musíme vyjádřit zklamání nad přístupem Amazonu vůči náboženství,“ řekl agentuře mluvčí asociace.
Avšak někteří Japonci servis společnosti spíše oceňují, jelikož cena, kterou za dodání mnicha požaduje Amazon je až sedmkrát nižší než ta, kterou si účtovaly kláštery. Jedním z nich je i Yutaka Uematsu, který ztratil svého mladého syna a pro pohřební rituál si zvolil právě tento neobvyklý servis. ,,Upřímně, to, co bylo rozhodující, byla cena. Líbil se mi cenový systém, který se jevil jako jasný a jednoduchý,“ řekl agentuře s tím, že na klášter se kvůli vysokým cenám ani neobracel.