Přísnější emisní normy brzy dopadnou i na náklaďáky. Česká Tatrovka jim zatím unikne
EMISE V NÁKLADNÍ DOPRAVĚ
Zpřísňování pravidel pro vypouštění emisí, zejména oxidu uhličitého, se netýká pouze osobních vozů, ale dopadá také na nákladní dopravu. Už od léta navíc musejí v EU splňovat všechna nově registrovaná vozidla nad 3,5 tuny nařízení o obecné bezpečnosti GSR. Od roku 2028 pak začne pro těžká nákladní vozidla platit také nová emisní norma Euro 7. Na některé kategorie vozidel bude ale platit výjimka.
Zatím nejnovější emisní normu Euro 7 schválili europoslanci letos v březnu. Oproti původnímu plánu není tak přísná a členským státům se podařilo vyjednat také více času na její zavedení do výroby.
Euro 7 zachovalo u osobních automobilů a dodávek stávající limity výfukových emisí z normy Euro 6. Stanovilo ale přísnější požadavky týkající se pevných částic. V případě těžkých autobusů a nákladních vozidel ukládá nařízení přísnější limity pro různé znečišťující látky, včetně těch, které dosud regulovány nebyly, jako je oxid dusný (N2O). Norma Euro 7 navíc zavádí pro všechna vozidla přísnější limity pro emise částic vznikající oděrem pneumatik o vozovku při brzdění.
Platnost emisního nařízení měla podle původního návrhu Evropské komise přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025 a pro nákladní vozidla o dva roky později, což skupina zemí včetně Česka odmítala, a vyjednala přijatelnější kompromis.
Schválený odklad znamená, že opatření začne platit u nových modelů nákladních vozů až na jaře roku 2028 a u stávajících modelů až o rok později. U nově vyrobených terénních nákladních vozidel speciální kategorie N3G, na které se specializuje například nejstarší tuzemská automobilka Tatra Trucks, se pak počítá s platností Euro 7 až od července 2031.
Jde o specifickou kategorii těžkých vozidel, do níž spadají třeba vozidla určená pro armádu – ta mají v celé EU v současnosti výjimku na Euro III, nebo vozidla pro hasiče, která mají nyní výjimku na Euro V. Pro trhy s civilními emisními normami Euro VI Tatra momentálně dodává svá vozidla s motory Paccar a Cummins. Z pohledu evropské legislativy patří navíc český výrobce náklaďáků mezi malovýrobce, takže se na něj nevztahují tak přísná pravidla nebo se uplatňují v delším časovém horizontu.
V minulém desetiletí pracovala také na vlastním tatrováckém motoru splňujícím normu Euro VI, jeho vývoj se ale rozhodla zastavit a pokročit vpřed. V Kopřivnici se tak začalo pracovat na vývoji tatrováckého spalovacího vzduchem chlazeného motoru standardu Euro VII.
Nedá se však říct, že by Tatra neviděla budoucnost některých modelů v elektrice nebo jiném alternativním pohonu a ve spolupráci s ČVUT vyvíjí experimentální spalovací motor na vodík. V listopadu představila v rámci veletrhu e-Salon 2024 v Praze taky nový vůz Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8.
„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie,“ uvedl při té příležitosti člen představenstva zodpovědný za vývoj a výzkum Radomír Smolka.
V jiných ohledech je ale legislativa neúprosná. Stejně jako dalších výrobců těžkých nákladních vozidel se i kopřivnické Tatrovky dotklo zavedení evropského nařízení o obecné bezpečnosti vozidel označované zkratkou GSR (General Safety Regulation). Soubor opatření začal platit od července letošního roku.
Nová povinná výbava nákladních vozidel zahrnuje některé systémy, které už najdete delší dobu u většiny nově vyrobených osobních aut. Jde například o systém signalizace nouzového zastavení přerušovaným světlem, senzory nebo kamery monitorující couvání, signalizaci překročení povolené rychlosti nebo dnes už běžný systém sledování mrtvých úhlů.
V nově vyrobených nákladních vozidlech musí být od července také systém monitorování prostoru pod vozidlem, kontrola tlaku v pneumatikách, systém sledování pracovní doby a upozornění na riziko únavy nebo slot usnadňující budoucí snadnou montáž často diskutovaného „alkoholového zámku“, tedy zařízení, které zabrání řidiči nastartovat vozidlo pod vlivem alkoholu.
Rada EU letos v květnu formálně schválila nařízení o výkonnostních normách pro emise CO2 pro těžká vozidla, která mají vést k dalšímu snižování emisí a zavedení nových cílů pro těžkou nákladní dopravu. Brusel chce snížit emise CO2 u vybraných typů nákladních vozidel v roce 2030 o 45 %, v roce 2035 o 65 % a v roce 2040 o 90 %.