Dočkají se automobilky uvolnění? EK jim chce poskytnout více času na splnění emisních cílů
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Evropská komise (EK) navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. Uvedla to řekla předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Změna poskytne automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce, napsaly agentury DPA a AFP. Ve středu má eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas představit detailní závěry ze strategického dialogu s automobilkami.
Po oznámení šéfky komise začaly na burze zpevňovat akcie evropských automobilek, včetně například německých firem Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz.
Ve středu má eurokomisař Tzitikostas představit závěry takzvaného strategického dialogu mezi Evropskou komisí a automobilkami. Jejím závěrem má být právě uvolnění pravidel pro automobilky, které se nachází v Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v rozhovoru pro Echo24 v únoru řekl, že Česko opakovaně tvrdí sankce jsou kontraproduktivní.
ROZHOVOR: Až Trump a Putin donutili Evropu k akci. Politici jsou odtržení od reality, říká šéf zbrojařů Hynek
„Automobilky teď nejvíce potřebují investovat do moderních technologií, do inovací a pokud budou muset čelit sankcím v tom současném nastavení, tak budou mít opravdu velký problém. V rámci strategického dialogu bylo pouze čínské Volvo jakýmsi disentním hlasem, jinak ostatní automobilky jednoznačně podporují rozložení do pěti let právě proto, aby měly prostor investovat,“ řekl Kupka.
Kupka o víkendu na CNN Prima News připomněl iniciativu, jejíž součástí je i Česko, ke změně přístupu EU k automobilovému průmyslu. „Změnili jsme už emisní normu Euro VII a nyní musíme změnit systém pro automobilky. Peníze, které by musely platit na pokutách za nedodržení některých předpisů, by jim následně chyběly k tomu, aby doháněly americký nebo čínský trh,“ podotkl Kupka.
Česká republika v únoru Evropské komisi navrhla, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy (ODS) konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu.
Evropská komise v minulých dnech představila návrh Dohody o čistém průmyslu (Clean Industrial Deal), kterým chce řešit úpadek evropského průmyslu. Zaměřuje se na snížení nákladů na energie pro podniky i občany, dokončení energetické unie, přilákání investic a lepší připravenost na potenciální energetické krize. S podobou dohody však vyjadřují české politické špičky nespokojenost.
„S podobou dohody nejsem spokojený. Budou potřeba mnohem jasnější kroky, protože to zatím není dostačující,“ řekl Kupka. EU podle něj musí přehodnotit některé své priority v průmyslu i v bezpečnosti a snižovat regulaci.
Dohodu o čistém průmyslu už v týdnu kritizovali také zástupci tuzemského průmyslu. Podle nich nereflektuje krizi evropského průmyslu ani současnou situaci v Evropě. Komisi vyčítají zejména absenci konkrétních opatření a zásadních změn a pokračování dosavadních ekologických cílů.
Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie. Nyní je ale automobilový sektor v krizi, která postihuje všechny jeho části: od dodavatelů součástek až po výrobce vozů. Podle Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA za poslední čtyři roky zaniklo v odvětví 86 000 pracovních míst a roční prodej aut v Evropě zůstává asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií covidu-19; v roce 2024 se podle Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA prodej nových aut v EU zvýšil o 0,8 procenta na 10,6 milionu.
Nejistotu vyvolalo také oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že zavede 25procentní „reciproční“ cla na automobily a další zboží z Evropské unie. EK uvedla, že bude reagovat „rozhodně a okamžitě proti neoprávněným překážkám volného a spravedlivého obchodu“. V EU se aktuálně uplatňuje na vozy dovážené z USA desetiprocentní clo z hodnoty vozidla. Kupující evropského vozidla v USA zaplatí clo 2,5 procenta.