Ford Focus: Ostrý hatchback vypilovaný do detailu
AUTO
Čtvrtá generace Fordu Focus je na trhu už nějaký čas, ale stále zaslouží pozornost, protože zastupuje segment hatchbacků (či kombi) nižší střední třídy. Praktický automobil ale umí být i pěkně ostrý, zejména když ho pohání turbomotor 2.3 EcoBoost.
Focus netřeba příliš představovat – vždy byl důležitou alternativou Volkswagenu Golf či Opelu Astra v segmentu nižší střední třídy. Aktuálně je vyráběn ve čtvrté generaci, která před dvěma lety prošla faceliftem. Ten se lehce dotkl vzhledu, ale také do interiéru přinesl velký displej a dodal autu víc moderních technologických systémů (hlavně těch otravných).
Ford svůj Focus aktuálně nabízí s následující paletou motorů: základem je litrový EcoBoost, nabízený s výkonem buď 125, nebo 155 koní, naftu reprezentuje čtyřválec 1.5 EcoBlue s výkonem 115 koní. Motory jsou kombinovány buď s manuálními, nebo automatickými převodovkami. V rámci aktuálních zvýhodněných cen lze fajnový Focus nebo Focus Kombi pořídit za velmi výhodných podmínek v cenách od 513 900 Kč za základní verzi Titanium až po 651 900 Kč za Focus Kombi v nejvyšší výbavě Active X. Kdo má zájem o výborně jezdící a funkční hatchback, který stále vypadá a funguje jako auto, a nikoli jako bílá elektronika, má dobrou šanci si zrovna teď Focus pořídit.
A pak je tu ostrý Focus ST, který stojí víceméně dvojnásobek. Hatchback 1 027 900 Kč, kombi o 30 000 Kč víc. K dispozici je manuální šestistupňová převodovka i sedmistupňový automat, za ten si Ford určuje příplatek 60 000 Kč.
Testovaný vůz ve verzi ST Edition ještě posunul zcela dostačující výbavu verze ST X. Je nabízen pouze v modré barvě Azura s černými 19palcovými koly a velkými brzdami Brembo. Elektronicky řízený samosvorný diferenciál vpředu doplňuje výškově stavitelný podvozek KW a také lepivé pneumatiky Pirelli P-Zero Corsa. Image dokreslují leskle černé doplňky karoserie.
Celá ST Edition vypadá skvěle jak zvenku, tak uvnitř – zde čekají sportovní sedadla s exkluzivním modrým prošíváním. Pracoviště řidiče je zcela v pořádku, snad jen volant by mohl být obšitý alcantarou a docela rádi bychom se vzdali displeje trčícího z palubní desky. S jeho pomocí se totiž ovládá i topení, což je u mnohých nových aut velmi nešťastná věc. Jelikož máme sadu zvanou Assist, musíme také vypínat rušivý systém rozeznávání značek, zatímco vlevo od volantu se ruší systém udržování v pruzích. Potom ještě manuálně vypnout start/stop systém, omezit protiprokluz (taktéž tlačítkem) a konečně na volantu změnit režim na Sport.
Focus ST (a případě RS) byl vždy hlavně příslibem zážitků. U poslední ST Edition modrý ovál opět dokazuje, že hothatche skutečně umí. Tuhá karoserie perfektně kopíruje terén díky báječnému podvozku KW, v zatáčkách se opíráme do přesného řízení a také do pneumatik. Jakmile se pirellky zahřívají, lepí naprosto famózně. K neutrálnímu chování přispívá zmíněný elektronický samosvor, který čitelně a s lehkým taháním za volant na výjezdech rozděluje točivý moment mezi přední kola. Celek je velmi čitelný, se snadnými přesuny hmotnosti. Ford není tak tvrdý jako například Hyundai i30N, což oceňujeme na různorodém povrchu českých okresek.
A dynamika? Pohon zajišťuje turbomotor 2.3 EcoBoost, který nabízí svých 280 koní a 420 Nm točivého momentu. Při hmotnosti 1512 kg to znamená schopnost pokořit stovku za 5,7 s, maximální rychlost 250 km/h. Spotřeba kolísá od cca 10 litrů na 100 km při normálním, svižném ježdění až po dvojnásobek, když skutečně „tlačíte na pilu“. Chválíme hlavně jeho sílu ve středních otáčkách a příjemný zvuk. A také velmi přesný manuál s krátkými drahami a dobrým odstupňováním i mocnou brzdovou soustavu Brembo se skvělým dávkováním.
Focus ST Edition je krásný a funkční hothatch, kterému prakticky nemáme co vytknout. Je dotaženým, úžasně fungujícím strojem pro zábavné svezení na okreskách a současně pro víkendovou jízdu na okruzích. Zvládne všechny role, včetně té běžné rodinné. Parádní auto!
Plusy:
Podvozek, jízdní vlastnosti, motor, pneumatiky, brzdy.
Minusy:
Tlustý kožený volant, otravné asistenční systémy.