Dovoz surovin z Ruska? Buďme otevřené mysli, říká vládní poradce Pojar
PORADCE PRO NÁRODNÍ BEZPEČNOST
Jak má Česká republika reagovat na nový civilizační faktor, jímž je v západním světě Trump 2.0.? Protože staronový prezident USA se svou politikou nedotýká našich zájmů jen široce diskutovanou hrozbou cel, ale především ústupem od zelené politiky. Evropská komise minulý týden potvrdila, že od ní a od dekarbonizace nehodlá ustoupit. O situaci jsme hovořili s poradcem vlády pro národní bezpečnost Tomášem Pojarem.
Jak máme reagovat na hrozbu cel pro výrobky z EU?
Pokud by to byla cla na automotive nebo obecně na průmysl, tak nejvíc zasažené budou Maďarsko, Česko, Slovensko a Německo. Reagovat musíme tak, že tu hrozbu vezmeme jako příležitost a uznáme, že Donald Trump chce dělat dealy, a to sice dobré dealy, které budou výhodné pro Ameriku. Ale které zároveň mohou být výhodné i pro druhou stranu. Co se týká například aut, tak jako Evropa máme uznat, že u běžných aut je dnes vyšší clo na americká auta vyvážená do Evropy než na evropská vyvážená do Ameriky. U SUV a náklaďáků je to naopak.
Máme říct: Dobře, pojďme udělat obchod. Nemusíme se cly dorovnávat do výše toho druhého, pojďme se naopak shodnout na tom, že cla snížíme, klidně i na nulu. A bude rovné hřiště. Mě na to navedli trumpovští kongresmani, říkali mi: Přijďte aktivně s nápadem pro našeho prezidenta, aby ten nápad byl výhodný pro USA a zároveň pro vás. A přesně takový přístup bychom myslím měli zaujmout. Protože co Trumpovi vadí? Trumpovi vadí, že Evropa má přebytek vývozu zboží do Ameriky 150 miliard eur, ovšem Amerika zase má přebytek 100 miliard dolarů ve službách. Skutečný rozdíl je tedy 50 miliard. Máme se bavit o tom, jakým způsobem tohle narovnat a zároveň se vyvarovat celních, obchodních válek tak, abychom udrželi západní svět ekonomicky propustný.
Američani by šli na bezcelní vztah? Už za svého prvního prezidentství Trump nadhazoval, že cla na americká auta v EU jsou vyšší než opačným směrem.
Jenže tehdy se to nepohnulo. Myslím, že Trump bude i teď o clech nakonec zase víc mluvit než je skutečně zavádět, podobně jako v prvním období. I když nelze vyloučit, že je bude zavádět víc než tehdy. Ale když budeme schopni aktivně formulovat, že někde se můžeme dohodnout tak, aby to bylo oboustranně výhodné, tak proč by na to nepřistoupil? S Trumpem budou mít a už teď mají dobré vztahy ti, kdo k němu přijíždějí s nějakými nápady a návrhy dealů. Já jsem pro to, aby se to zkusilo. Na druhou stranu teď se nebude hrát o všeobjímající obchodní dohodu à la TTIP (Transatlantická obchodní a investiční dohoda, v podstatě o bezcelní unii, byla před deseti lety dána k ledu – pozn. red.). Ta není možná, a to z obou stran.
A kdybychom si osvojili podnět amerických kongresmanů k autům, tak to ale asi nejprve musíme jít prosazovat do EU, ne?
No jasně. Musí to pak taky chtít evropské automobilky.
Rýsují se na evropské úrovni spojenci, kteří s námi Green Deal budou chtít rozvolnit ?
Lidé z ANO tvrdí, že jestli příští vládu povedou oni, ETS2 na vytápění domácností a dopravu nezavedou a jsou schopni kvůli tomu jít do přímého střetu s Evropskou komisí. Co Fialova vláda, byla by takového střetu taky schopna?
Vyměnili jste za něco podporu, kterou dal náš premiér Ursule von der Leyenové a její Komisi?
Píše se, že Německo a Maďarsko už v zákulisí navrhují, že až se bude uzavírat mír na Ukrajině, mělo by jeho součástí být obnovení dodávek ruských surovin do Evropy. Jaký je postoj České republiky?
Celý rozhovor si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.