Ruská ropa k nám stále přichází. Jen z větší dálky a za vyšší cenu, říká šéf MOL
ROZHOVOR
Pohonné hmoty na českých benzinových pumpách v posledních týdnech zdražují, ale jsou pořád levnější než v okolních zemích (litr benzinu i nafty u nás teď stojí průměrně 37, respektive 36 korun, v Rakousku o něco a v Německu o hodně víc než 40 korun za litr). Středovýchodní Evropa jako celek pořád ještě zůstává levnější než zbytek Evropy a Česká republika levnější než zbytek středovýchodní Evropy. Může ale vydržet tato poměrná láce a jediná komparativní výhoda českého trhu s energiemi i nadále? To je otevřená otázka, letos se totiž máme v rámci EU už definitivně odstřihnout od ruských ropovodů.
Současně USA uvalily další sankce na ruskou ropu přepravovanou po moři, což bude na trhu s ropou zdražovací faktor. S ředitelem MOL pro Českou republiku L’ubošem Dinkou mluvíme o končící výjimce na produkty z ruské ropy, ale i o budoucnosti čerpacích stanic ve světle dosud platného zákazu nových aut se spalovacími motory v celé EU do roku 2035. Co tak jiného než benzin a naftu bychom za několik let mohli na čerpacích stanicích tankovat?
Jaká je dnes situace na trhu s pohonnými hmotami ve střední Evropě a speciálně v České republice? Očekáváte nějaké komplikace?
Sezona se teprve rozbíhá, takže poptávka ještě není tak velká, jako bývá v létě po benzinu a na podzim po motorové naftě. Jestli nějaké potíže se zásobováním vzniknou, pocítíme je až v létě nebo na podzim.
Jak by takové potíže mohly nastat?
Ropy bude na trhu dost, otázka je, jak se sem dostane. Vítáme, že v prosinci byla prodloužena unijní výjimka na dovoz produktů z ruské ropy o půl roku. Vždycky je dobré mít alternativy. Čím víc dodavatelských cest, tím je bezpečnost dodávek vyšší. Zodpovědná společnost vždycky musí počítat s možným přerušením dodávek. A to nejen proto, že ve světě probíhá pár válečných konfliktů, které mají dopad na trh s ropou. Pracuji v tomto oboru 26 let a nepamatuji si jediné období, kdy by se nestalo něco neočekávaného. Jednou je to havárie v rafinerii, jindy třeba nízká voda na Dunaji, která brání lodím s nákladem projet. Máme prostě smůlu, že jsme uprostřed Evropy a nemáme přístav, odkud bychom mohli dovážet produkt bez prostředníků.
Bude potřeba výjimku ještě jednou prodlužovat za letošní červen?
Výjimka pro dovoz výrobků rafinovaných z ruské ropy je bezpečnostní pojistka. Její prodloužení by mělo pozitivní dopad nejen na ceny pohonných hmot, ale také na bezpečnost dodávek do země. I když Česká republika, tady myslím zejména společnost MERO, usilovně pracuje na odklonu od ruské ropy, je prostě třeba myslet na neočekávané situace. Desítky let starou praxi nezlomíte ze dne na den. V každém případě už z prosincového prodloužení výjimky bude mít český trh prospěch a můžeme být vděčni slovenské a maďarské diplomacii, že to prodloužení (do 6. června 2025 – pozn. red.) vyjednaly. Tady musím říct, že nás překvapila nečinnost české vlády. Je nepochopitelné, že si neuvědomila svou odpovědnost.
Z jaké třetí země myslíte, že k nám nejvíc proudí produkty z ruské ropy?
Kolik benzinu a nafty prodaných na českém trhu je od vás?
Až vyprší výjimka na ruskou ropu, na jakou ropu přejdete?
Je pro MOL něčím zajímavý projekt české vlády na posílení ropovodu TAL z Terstu přes Německo do České republiky?
Celý rozhovor si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.
xxxxx
xxx