Děti budou indoktrinované, ale budou umět anglicky. Co přináší nové osnovy

REFORMA ŠKOLSTVÍ

Děti budou indoktrinované, ale budou umět anglicky. Co přináší nové osnovy
Reprodukce z knihy Domácí lékař. Foto: Anna Kurelová
1
Týdeník
Daniel Kaiser
Sdílet:

České školství stojí před největší změnou za posledních dvacet let, tvrdí resortní ministr Mikuláš Bek (STAN), o zásadních změnách hovoří i předseda vlády Petr Fiala (ODS). Nyní byla dotažena několikaletá anabáze, když ministr představil nové školní osnovy pro základní vzdělávání. Neříká se jim tedy osnovy, ale Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP). Ten divný název však nemusíme chápat jen projev byrokratického jazyka, je to i odraz dobového trendu.

V něm stát poskytuje školám větší prostor, aby si poskládaly výuku podle svého, a ještě větší prostor má dostat žák. Pryč s memorováním, biflováním, vstříc individuálnímu rozvoji. Mladý člověk má ze školy odejít do světa nepřetížen znalostmi, zato vyzbrojen kompetencemi. Do tohoto emancipačního pokusu se kupodivu vejde i soudobá ideologie.

Redukcí ke kompetenci?

Rámcové vzdělávací programy byly u nás zavedeny někdejší sociálnědemokratickou ministryní Petrou Buzkovou, odtud i Bekova slova o největší změně za posledních dvacet let. Jejich velká reforma byla pak ohlášena za Roberta Plagy (ANO) před více než čtyřmi lety. Cíle stanovila Strategie 2030+, její vedoucí, sociolog Arnošt Veselý, veřejně (a snad poněkud provokativně) deklaroval, že objem informací předávaných ve škole se musí zredukovat až o polovinu, byť ne stejnoměrně ve všech předmětech. Nakonec se tradované zadání pro tvůrce reformy, jímž je Národní pedagogický institut (NPI), ustálilo na 30 procentech.

Po redukci 30 procent „vzdělávacího obsahu“ měl zůstat jakýsi nepodkročitelný základ, který by si každý absolvent měl ze základní školy odnést. To také znamená, že oněch 30 procent výuky – na počet hodin celkově trávených ve škole se nesahá – bude moci být ve volnějším režimu, právě tady žákům bude dovoleno rozvíjet v sobě kompetence. Myšlenka je taková, že každá škola si oněch 30 procent vyplní podle svého – mohou to být jen třídnické hodiny, což je hypotetický extrém, nebo z druhé strany jen hodiny k prohloubení matematiky nebo jazyků.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články