Plán pomoci automobilkám má být v březnu. Špatně připravené píárové cvičení, zlobí se ODS
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Evropská komise zahájila v minulém týdnu strategický dialog se zástupci automobilovému průmyslu, který je v Evropě v těžké krizi. V tuto chvíli se rozjíždí tzv. tematické skupiny, z nichž každá je řízena jedním eurokomisařem. Závěry by měly být vyhotoveny začátkem března, řekla pro Echo24 europoslankyně Danuše Nerudová (STAN). Europoslanec ODS Ondřej Krutílek nicméně redakci řekl, že dialog je spíše odkladem reálného řešení, na které bylo už „včera pozdě“. Označil ho za „špatně připravené píárové cvičení“.
EK zahájila strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu minulý týden, dialog řídí předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Počáteční diskuse se zúčastnilo 22 zásadních hráčů z automobilového sektoru, například ze společností Renault, Volvo, Volkswagen či Valeo, uvedla unijní exekutiva.
„Evropský automobilový průmysl se nachází v klíčovém momentu a my si uvědomujeme výzvy, kterým čelí. Proto jednáme rychle, abychom je řešili,“ uvedla von der Leyenová. „Základní otázkou, na kterou musíme společně odpovědět, je to, co nám stále chybí k tomu, abychom uvolnili inovační sílu našich společností a zajistili robustní a udržitelný automobilový sektor,“ dodala. Výsledkem dialogu podle ní bude komplexní akční plán představený 5. března. Tento plán „vytyčí jasný směr, který zajistí, že náš průmysl bude v Evropě prosperovat a úspěšně konkurovat na globální scéně,“ doplnila šéfka komise.
ROZHOVOR: Motorista Macinka: Rosteme, ale ODS a ANO nám berou agendu. Do Prahy zvu Tuckera Carlsona
Europoslankyně Danuše Nerudová, která mimo jiné spolupřipravovala pozici největší europarlamentní frakce EPP v této věci, pro Echo24 řekla, že v tuto chvíli se rozjíždí tzv. tematické skupiny, každá z nich je řízena jedním komisařem a budou do nich přizváni aktéři, kteří se nemohli zúčastnit počátečního jednání generálních ředitelů.
„Skupina pro dodavatelský řetězec bude například koordinována francouzským komisařem Stephanem Séjourném. Oslovila jsem ho a chci mu osobně představit problémy specificky českého řetězce, který je zásadní pro naši ekonomiku. Komise také zahájí veřejnou konzultaci,“ řekla Echu Nerudová.
LV tuto chvíli se očekává, že konkrétní závěry budou počátkem března. Nicméně už minulý týden předsedkyně Komise jasně avizovala, že například u emisních sankcí je potřeba flexibilita a například Francie už také veřejně navrhla zprůměrování, tak jak jsme to měli i v naší pozici EPP. Jsem ráda, že pod naším tlakem se věci posouvají dopředu, ale právě proto nesmíme polevit,“ dodala Nerudová.
„Špatně připravené píárové cvičení“
Europoslanec Ondřej Krutílek z ODS, který je členem průmyslového výboru EP, pro Echo24 řekl, že je „diplomaticky řečeno ze strategického dialogu mezi Komisí a automobilovým průmyslem rozčarován“. „Vypadá to spíše jako píárové cvičení, ještě špatně připravené. Fakticky způsobí další odklad řešení toho, co skutečně hoří, tedy pokuty za neplnění limitů CO2 v roce 2025, způsobené nedostatečnou poptávkou po elektroautech. Komise k dialogu nepřizvala zástupce malých a středních podniků ani nikoho z našeho regionu. Naopak jsme kolem stolu viděli automobilky s americkými a čínskými vlastníky, které mají jiné zájmy. To už alespoň mohli poslat pozvánku i korejským a japonským výrobcům, kteří produkují auta v České republice,“ řekl Krutílek.
Komise nyní podle něj tematicky rozhodila práci mezi čtyři komisaře a spustila veřejnou konzultaci. „Je samozřejmě dobře podívat se na problémy automobilového sektoru komplexně, naslouchat mu systémově a dlouhodobě. Na výstupy by se pak nemuselo tak spěchat, a další témata pořádně prodiskutovat. Ale znovu, bez ohledu na dialog se měla prioritizovat otázka pokut, včera bylo pozdě. Pokud automobilkám hrozí pokuty ve výši 16 miliard eur a nemají jistotu změny pravidel, logicky musí odložit některá klíčová investiční rozhodnutí a pracovat na záložních plánech, včetně nákupu odpustků od amerických a čínských výrobců,“ řekl Krutílek.
NEPŘEHLÉDNĚTE: EU zpřísní pravidla pro krby a kamna, budou muset být napojena na elektřinu. Radikálně se zvýší ceny
Přitom české automobilky prostřednictvím sdružení AutoSAP i evropská asociace ACEA podle Krutílka jasně řekly, co by jim pomohlo – zprůměrování výpočtu CO2 z nových aut do období pěti let. „A my tento návrh plně podporujeme, pokud nebude reálné pokuty zcela zrušit,“ řekl europoslanec.
Připomněl, že frakce ECR chce prosadit na plénu EP usnesení o pomoci autoprůmyslu. „Ohledně usnesení EP jsme my za naši konzervativní skupinu ECR chtěli pomoci automobilovému průmyslu již od října. Frakce evropských lidovců EPP nás opakovaně žádala o více času. Doufali jsme v lednovou schůzi Evropského parlamentu, ale EPP a levice nás opět nepodpořily. My jsme připraveni jednat okamžitě, snad se ledy pohnou i u dalších klubů,“ uvedl Krutílek.