Rusko může konec dodávek plynu přes Ukrajinu obcházet přes stínovou LNG flotilu i terminál Yamal
RUSKÉ LNG
I přes uzavření dodávek plynu přes Ukrajinu může Rusko dál exportovat do Evropy plyn. A to například dodávkami LNG přes moře. Kvůli zesilujícím restrikcím ze strany západních států však tak činí i přes takzvanou stínovou flotilu lodí, které jsou registrovány u neruských firem či plují pod cizí vlajkou. Další dodávky plynu může Rusko také exportovat do Číny přes plynovod Síla Sibiře či do Evropy skrz TurkStream. EU v prosinci schválila další sankce ruských lodí, které podle Evropské komise obchází sankce. Informuje například Bloomberg.
Západní země už dlouho sankcionují terminál Arctic LNG 2, pomocí kterého chtělo Rusko zkapalněný plyn posílat přes Severní moře. Původně měl být celý projekt hotov v roce 2026. Kvůli západním sankcím na důležité technologie však není jasné, kdy bude dokončen a export plynu se na podzim minulého roku skrz něj téměř zastavil. Nyní však řada médií informuje, že v Baltském moři a i Středozemním moři jsou lodě, které přepravují LNG z tohoto terminálu i přes sankce.
EU už v roce 2022 zavedla sankce a cenový strop na ruskou ropu a zakázala pojišťovat ruské lodě, které ropu převáží za vyšší cenu. Vzhledem k tomu, že naprostá většina pojišťoven specializující se na námořní trh sídlí v Evropě, byly sankce vymahatelné. V souvislosti se sankcemi začalo Rusko k přepravě ropy využívat starší lodě třetích stran, které oficiálně patří firmám vzniklým například ve Spojených arabských emirátech a plují například pod vlajkou ostrovního státu Palau. V reakci na mnoho nových registrací tento stát registrace lodí dočasně pozastavil. Lodě také nepoužívají GPS a jiné komunikační prostředky, které standardně musí používat.
Tuto strategii podle Bloombergu nyní Rusko aplikuje i na lodě přepravující LNG. Některá média uvádí, že v posledních měsících Rusko přejmenovalo řadu svých LNG lodí a změnilo jim registraci. Asya Energy (ex-Trader IV, postavená v roce 2002) byla přejmenována na East Energy. Přejmenování následuje po přejmenování lodi Nova Energy (ex-New Energy, postavená v roce 2007), což je její druhá změna od doby, kdy plula jako Neo Energy. Třetí přejmenovanou lodí je Pioneer (ex-Pioneer Spirit).
Zatímco tankerů je po celém světě kolem 7500, lodí přepravujících LNG je méně jak desetina. Rusko však nevyužívá jen starších lodí, ale do expanze své flotily mohutně investuje. Na konci minulého roku oznámilo zahájení plavebních testů lodě pro LNG, kterou postavila poprvé ruská loděnice. Rusko si tak připravuje pozici pro expanzi na trhu s LNG.
Rusko totiž stále může exportovat LNG přes terminál Yamal, ve kterém vlastní 50 % ruský Novatek, ale 20 % čínská CNPC, čínský fond Hedvábné stezky vlastní 9 % a francouzský Total 20 %. Státy EU se totiž zatím nedohodly na sankcích proti LNG. Na rozdíl od USA (zákaz dovozu ruského LNG od roku 2022) a Velké Británie (zákaz od roku 2023) ruské LNG stále může do státu EU proudit, pokud nedojde k reexportu od neevropských zemí. Většina evropských sankcí dosud mířila na technologie nutné k produkci LNG.
EU také v rámci svých sankčních balíčků sankcionovala řadu lodí přepravujících ruskou ropu. Ale například první loď přepravující LNG z terminálu Yamal Christophe de Margerie byla součástí až 15. baličku evropských sankcí, který byl schválen v prosinci 2024. V současnosti se evropské sankce vztahují na 79 ropných tankerů, které EU považuje za ruské a mají zákaz vplout do evropských přístavů.
Na dovoz LNG se sankce však nevztahují a v roce 2024 došlo k rekordnímu dovozu LNG do EU z Ruska. Letos ruský LNG tvořil 20 % celkových dovozů LNG do EU, oproti 15 % v loňském roce. Analytici uvádějí, že výraznou roli hrají spotové kontrakty, které umožňují nákup LNG za nižší ceny. Navíc z terminálu Yamal je LNG dodáván do Evropy za výrazně nižší ceny než LNG z USA, což motivuje některé obchodníky k nákupům.
Francie a Belgie se staly hlavními vstupními body pro ruský LNG do Evropy. Francouzské terminály, zejména v Dunkirku, zaznamenaly téměř dvojnásobný nárůst objemu z Ruska oproti roku 2023. Belgie zůstává klíčovým místem pro překládku LNG z ruských tankerů na běžné lodě v přístavu Zeebrugge. A jeho bezpečnému proudění do Evropy.
V EU by měl od března 2025 vstoupit v platnost zákaz překládky ruského LNG určeného pro země mimo EU, který byl součástí už 14. balíčku evropských sankcí.
Rusko plánuje do roku 2035 ztrojnásobit export LNG na 100 milionů tun ročně oproti loňským 33 milionům tun. Již v roce 2024 dosáhly dodávky LNG rekordní úrovně, přičemž hlavními odběrateli byly evropské země, především z projektu Yamal LNG vedeného společností Novatek. I přes volání po zákazu těchto dodávek zůstává LNG z Ruska klíčovým zdrojem pro Evropu.