Hyundai Staria: Pořádné MPV na scéně
AUTO
Hyundai v roce 2021 představil svého nového zástupce v poněkud upozaděné kategorii MPV, vhodné pro pohodlnou přepravu více osob. Vyzkoušeli jsme verzi s devítimístným uspořádáním a pohonem všech kol.
To hlavní, čím nový model zaujme publikum, je jistě futuristický, ladný design rozměrné karoserie. Na délku má 5235 mm, celková šířka dosahuje hodnoty 1997 mm a vůz stojí na rozvoru 3273 mm. V praxi to znamená skutečně prostorný interiér, který je navíc výrazně vzdušný díky tomu, že vůz má velmi rozměrná okna (a to se podepisuje na velmi dobrém výhledu do všech stran). Celkem je nabízeno několik různých verzí – základem je třímístný nebo šestimístný Van, prakticky tedy dodávka nebo užitkové/osobní verze. Ta má nejvyšší přípustnou hmotnost až 3150 kg a vzadu pracuje tuhá náprava.
Osobní verze Tour jsou nabízeny buď v sedmimístném, nebo dokonce devítimístném provedení. Vzadu pracuje víceprvková náprava a jde o verze, které jsou nabízeny i s pohonem všech kol (verze Van jsou pouze s předním pohonem). U nás se prodává pouze jeden motor, tím je turbodiesel 2,2 litru s výkonem 177 k a 430 Nm točivého momentu. Kombinovat ho lze buď s manuální šestistupňovou převodovkou (verze 4 x 2), nebo s mnohem vhodnějším osmistupňovým automatem (verze 4 x 2 a 4 x 4).
Vnější vzhled s tenkou páskou LED diod v designově čisté přední části doplňují sdružené LED světlomety v přední části, které svítí průměrně. Komfort nastupování do interiéru zajišťují elektrické posuvné dveře na obou stranách auta, stejně tak jsou elektricky ovládané i páté dveře. Po usednutí do vzdušného interiéru potěší klasické uspořádání důležitých prvků – volič převodovky v podobě tlačítek je rychlý a jasný, volant po ruce, digitální přístrojový štít přehledný, centrální obrazovka slušně vyřešená. Oceňujeme, že panel klimatizace a komfortních prvků je mimo hlavní displej a dá se dobře ovládat, stejně jako volič jízdních režimů či parkovacích asistentů pod ním. Parkovací asistenty se hodí, zejména pokročilý kamerový systém, protože Staria je velká a nemanévruje se s ní zrovna nejjednodušším způsobem, což je vzhledem k rozměrům dost jasné.
Po delší jízdě bychom ocenili o něco lepší, ergonomicky tvarovaná sedadla, a to zejména vpředu. Přepravní kapacita je na vysoké úrovni – vyzkoušeli jsme dokonce jízdu v devíti lidech a pravda je, že pokud posunete druhou řadu sedadel zhruba do středu, i do té třetí se pasažéři vejdou. Navíc zůstává dost místa pro zavazadla za třetí řadou. Větší smysl ale dává spíš pětimístná nebo šestimístná verze se třemi místy vpředu a třemi ve druhé řadě, kdy zbude ohromný zavazadelník (831 až 1303 litrů moc neřekne, ale je to skutečně hodně místa, navíc karoserie je hranatá, takže prostor dobře využitelný). Devítimístná je pak typický luxusní shuttle na cesty pro hosty na letiště.
Jediný motor v nabídce (existuje i benzinový a plynový šestiválec, ale ne v ČR) je zmíněný čtyřválec 2.2 CRDi. Za mě velmi dobrý motor, s dostatečným zátahem od nízkých otáček, slušným projevem a nízkou spotřebou. S velkým vozidlem o hmotnosti kolem 2,4 tuny se dá pohodlně jezdit za 8,5 litru na 100 km, což je velká paráda. Vůz nevybízí k žádnému sportovnímu stylu jízdy (zrychlení na 100 km/h zabere 13,5 s, maximální rychlost je 180 km/h), právě naopak – řidiče uklidňuje a plavný podvozek s nezávisle zavěšenými koly pomáhá k vysoké úrovni komfortu stejně jako maximálně 18palcová kola s dostatečně vysokým profilem pneu. Staria je nejvíc pohodlná, když je naložená, ale i prázdná je úplně v pohodě a bez problémů zvládá české nerovnosti. Vláčnému stylu jízdy sekunduje lehké řízení.
Staria je svěží vánek v zapomenuté kategorii fajnových MPV. Moc se nám líbí její styl, využitelnost, funkční detaily i možnosti různých verzí včetně nerušivé a funkční čtyřkolky. Ceny začínají na 949 990 Kč za základní verzi, testovaná stála kolem 1,2 milionu Kč, nejdražší Luxury vyjde na 1 499 990 Kč. Užitkové verze Van jsou cca o 20 % levnější.
Dobré auto za dobré peníze.
Plusy:
Styl, interiér, komfort podvozku, spotřeba, cena.
Minusy:
Horší sedadla, dynamika.