Nejvíce za eurovolby utratí hnutí ANO, koalice Spolu se tomu ani neblíží
KAMPAŇ DO EUROVOLEB
Na kampaň do Evropského parlamentu (EP) plánuje nejvíce peněz vynaložit hnutí ANO, přiblíží se zákonnému limitu 50 milionů korun. Koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) o financování zatím jedná, SPD a Piráti počítají s deseti miliony, Starostové a nezávislí (STAN) s 15 miliony korun. Vyplývá to z vyjádření mluvčích stran. Za zásadní považují strany kontaktní kampaň s voliči. Volby do EP se uskuteční letos v červnu.
Koalice Spolu o financování podle mluvčího ODS Jakuba Skyvy v současné době diskutuje. "Očekáváme, že se výše financování nebude od minulých kampaní do Evropského parlamentu významně lišit, neplánujeme tedy dosáhnout maximálního volebního limitu," sdělil Skyva. Lidovecký europoslanec Tomáš Zdechovský v Lidových novinách ve středu uvedl, že Spolu počítá s rozpočtem 30 milionů korun, spravovat by ho měla ODS. Občany plánuje koalice podle Skyvy oslovit billboardy, aktivní chce být také na sociálních sítích a v médiích. "Součástí kampaně bude jistě i online inzerce a samozřejmě budeme klást důraz na kontaktní kampaň," uvedl mluvčí.
"Evropské volby vnímáme jako velmi důležité a počítáme proto, že se budeme blížit zákonnému limitu," uvedl mluvčí nejsilnějšího opozičního hnutí ANO Martin Vodička. V kampani chtějí kombinovat "online a outdoor", stejně jako Spolu chtějí klást důraz na kontaktní část kampaně. SPD počítá s rozpočtem přes deset milionů korun. "Jako obvykle se budeme zaměřovat na kontaktní kampaň formou osobních setkaní přímo mezi občany," řekl předseda strany Tomio Okamura.
Piráti počítají pro kampaň do EP se zhruba deseti miliony korun, záleží nicméně na výši darů, informoval volební manažer strany Pavel Štěpánek. Zaměřit se chtějí hlavně na kontaktní kampaň, při níž navštíví všechny kraje. "Dlouhodobě bojujeme proti vizuálnímu smogu a věříme, že mluvení s lidmi zkrátka má smysl," řekl Štěpánek. V online prostoru plánují Piráti oslovovat mimo jiné mladé voliče. Hnutí STAN počítá do evropských voleb s rozpočtem 15 milionů korun, zásadní je pro něj kontaktní kampaň, uvedla mluvčí Sára Beránková.
SOCDEM má na volby do EP vyčleněno zhruba osm milionů korun, částka se podle mluvčího strany Jana Nováčka může ještě mírně navýšit. Významnou roli bude podle něj v kampani hrát komunikace na sociálních sítích a kontaktní kampaň. Komunisté, kteří kandidují pod hlavičkou koalice STAČILO!, počítají pro všechny volební kampaně v roce 2024 s částkou v řádech desítek milionů korun. "Kampaň připravuje tým specialistů a jistě bude překvapením, protože oproti předchozím kampaním KSČM jdeme zcela jinou cestou," sdělil mluvčí strany Roman Roun. V kampani chtějí podle něj využít mimo jiné billboardy nebo sociální sítě, součástí budou také besedy po celé ČR.
Volby do Evropského parlamentu se uskuteční letos v červnu. Voliči budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel, což bude o 15 víc než v končícím období. Zvýšení počtu křesel je reakcí na demografické změny v EU. Česko má nyní 21 mandátů a jejich počet se měnit nebude.
Některé strany už mají také rozplánované rozpočty do dalších voleb, které se v ČR letos uskuteční. STAN předpokládá, že na krajské volby vynaloží 20 milionů korun, další finance mají přidat jednotlivé kraje z vlastních zdrojů. Pro volby do Senátu počítají se sedmi miliony korun. Piráti odhadují, že na senátní volby půjde z rozpočtu strany 2,5 milionu korun, krajské volby mají podle Štěpánka v rukách krajská sdružení, v součtu odhaduje částku na 15 milionů korun.