Přesedání na Hradě. Pavel bude jezdit v BMW
VOZOVÝ PARK
Nástup Petra Pavla do funkce prezidenta znamenal hned v několika věcech návrat do éry před Milošem Zemanem. S novou hlavou státu se teď vrací i bohatší vozový park Pražského hradu – Pavel bude nově jezdit také automobily BMW. O hradní flotile si totiž v konečném důsledku rozhoduje prezident sám.
Čtvrtý český prezident tak do jisté míry navazuje na zvyk první a druhé polistopadové hlavy státu. K modelům Škoda Superb a Škoda Kodiaq se na Hradě přidává německé BMW. Za Škodu Auto pro Echo24 uvedl mluvčí Pavel Jína, že má útvaru celkem posyktnout 3 vozy Škoda Superb a 3 vozy Škoda Kodiaq.
Automobily BMW prezidentovi poskytla společnost Stratos. Konkrétnější ohledně dodávek ale být nechtěla. Už dříve se nicméně hovořilo o tom, že jde o BMW řady 7. V období prezidentské inaugurace byl Pavel viděn v superbu, posléze se ale na veřejnosti ukázal právě v německém autě.
„Útvar pro ochranu prezidenta republiky je i nadále připraven využívat více typů vozidel, mimo jiné tovární značky BMW či Škoda,“ sdělil redakci mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík.
„Budou se využívat obě značky,“ dodává za Pražský hrad mluvčí Eva Hromádková.
Nediskutovatelné téma
Jak mluvčí Hradu, tak policie mají za to, že prezident o výběru vozů nerozhoduje. Hradní flotila totiž spadá do gesce policejního Útvaru pro ochranu prezidenta České republiky, jehož úkolem je mimo jiné „zajištění osobní a epizodické ochrany a bezpečnostní přepravy prezidenta České republiky, bývalých prezidentů České republiky po skončení jejich funkčního období a dalších chráněných osob“.
Že by to tak ale ve skutečnosti bylo, vyvrací dlouholetý hradní protokolář Jindřich Forejt, který zažil všechny tři předchozí prezidenty. „Pokud nějakou značku vyloučil, nebo měl preferenci, aby auto bylo nějaké provenicence, tak to tak prostě bylo. Aby někdo cokoliv nařídil prezidentovi nebo mu zakázal, to je absolutní nesmysl,“ řekl pro Echo24.
Hrad pod vedením Miloše Zemana prezentoval používání škodovek jako čistě prezidentovo rozhodnutí. „Pan prezident zastává názor, že český prezident by měl jezdit českým autem," uvedl Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček v roce 2015.
Forejt okomentoval i Pavlovu zálibu v motorkách. „Nedokážu si představit, že by se některý polciejní šéf postavil před prezidenta a řekl, že mu z důvodu bezpečnosti zakazuje jezdit na motorce,“ dodal. Připomněl, že prezidenti Havel nebo Zeman si kupříkladu řekli, že budou sedět vepředu vedle řidiče namísto vzadu. „A bylo to nediskutovatelné téma,“ říká Forejt.
Podle něj všichni prezidenti chápou, že některé záležitosti jsou otázkou dohody, bezpečnosti a vzájemné důvěry, u prezidenta ale příliš nelze při výběru vozidel a způsobu přepravy používat slova jako „zákaz“ či „příkaz“.
Auta prezidentů
Vozy Škoda mají u českých i československých prezidentů dlouhou tradici. „Automobilka Škoda Auto je s českou státností tradičně velmi úzce spojena. Už Tomáš Garrigue Masaryk, první prezident republiky, použil při návratu z exilu mladoboleslavský vůz Laurin & Klement řady M a v roce 1926 byl vystaven dodací list na reprezentační limuzínu ŠKODA Hispano-Suiza,“ vyjmenovává Jína.
Dlouhou éru vozů Tatra, které využívali komunističtí prezdienti, pak přeťal Václav Havel. Ten jezdil Renaultem 21, kterého mu daroval portugalský prezident Mário Soares. Havel pak také přesedlal na BMW řady 7, později jezdil i mercedesy.
Václav Klaus začínal se Škodou Superb a názorem, že český prezident by měl jezdit českým autem. Postupem času však přešel na Audi A8, což vysvětlil slavnou hláškou, že „přece jen trošku méně drncá“.
Naopak věrný tuzemskému výrobci zůstal Miloš Zeman, který jako reprezentační vůz využíval Škodu Superb. K ní později přidal ještě vůz Škoda Kodiaq, který vyjížděl v prezidentových volnějších chvílích.