Většina Čechů dává za energie pětinu rozpočtu, bojí se dalšího růstu cen

CENY ENERGIÍ

Většina Čechů dává za energie pětinu rozpočtu, bojí se dalšího růstu cen
Většina českých domácností podle průzkumu pokračuje v šetření s energiemi. Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Většina domácností vydává za energie zhruba pětinu svého rozpočtu. Podíl těchto nákladů oproti loňsku mírně klesl. I přesto obava Čechů z růstu cen letos meziročně vzrostla, důvodem je především nová politika USA a také pokračující konflikt na Ukrajině. Vyplývá to z průzkumu pro energetickou společnost epet.

Většina českých domácností podle průzkumu pokračuje v šetření s energiemi. Potvrdilo to 70 procent respondentů, podobně jako loni. Stejně jako v minulé topné sezoně se podle průzkumu domácnostem nejčastěji podařilo snížit spotřebu zhruba o pětinu.

To se projevilo ve výdajích za energie, ukázal průzkum. Zatímco na jaře loňského roku představovaly podle epet zálohy na energie pro více než třetinu domácností až 40 procent měsíčního rodinného rozpočtu, letos tento podíl klesl na 31 procent. Vzrostl také počet domácností, které za energie vydávají méně než 20 procent z měsíčního rodinného rozpočtu.

„Tento znatelný pokles výdajů za energie potvrzuje, že se trh po turbulentních letech stabilizoval, dodavatelé mohou nabízet příznivější ceny a přišel čas, kdy konkurence začíná fungovat ve prospěch zákazníků,“ uvedl obchodní ředitel společnosti epet Roman Šmíd.

Další očekávání tuzemských spotřebitelů podle průzkumu ovlivňuje geopolitická situace ve světě. Zatímco loni se růstu cen energií obávala třetina českých spotřebitelů, letos je to 43 procent. V pokles věří méně než pětina. Nejčastějším důvodem je turbulentní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa, konflikt na Ukrajině a také blížící se volby do Poslanecké sněmovny v Česku, vyplývá z odpovědí dotázaných.

Průzkum zkoumal také nálady Čechů k případným změnám dodavatelů. Ukázalo se, že čeští spotřebitelé jsou konzervativní a dodavatele energií mění spíš zřídka. Aktuálně o změně dodavatele podle průzkumu uvažuje 16 procent domácností. Téměř 90 procent těch, kteří o změně uvažují, plánují přejít k jinému dodavateli kvůli nižším cenám.

Průzkum se uskutečnil na začátku dubna mezi 1033 respondenty prostřednictvím Českého národního panelu, za nímž stojí agentury STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere. Jde o on-line panel, kde se registrují uživatelé, kteří se chtějí účastnit průzkumů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Věznění Vlasty Buriana i Lídy Baarové mělo vykoupit špatné svědomí národa

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články