Benzinem poháněný elektromobil
AUTO nissan Benzin pohaneny elektromobil
Japonská automobilka Nissan aktuálně na našem trhu nabízí skoro samá SUV, doplněná o dodávky. K testu jsme tentokrát vybrali dobře známý X-Trail, který je nabízen v nové generaci s unikátním pohonem 4 x 4.
Současná, tedy čtvrtá generace X-Trailu byla představena v Šanghaji 19. dubna 2021. Proti svému předchůdci je o 15 milimetrů vyšší (1725 mm), o 20 milimetrů širší (1840 mm) a o 10 milimetrů kratší (4680 mm), i když rozvor zůstal stejný jako dřív, tedy na hodnotě 2705 mm. Dnes je to již pět let, co jsme s X-Trailem předchozí generace naposledy jezdili. Od té doby se změnil nejen jeho vnější vzhled (novinka je mnohem futurističtější), ale také interiér a pohony.
Vnitřní prostor nového vozu je stále v rámci třídy dostatečně prostorný a používá příjemné materiály (pochvalu zaslouží čalounění a také výbava vrcholné verze Tecna+), ale je mnohem víc digitalizovaný. Uprostřed palubní desky trčí velká obrazovka s dobrou úrovní ovladatelnosti, široký středový tunel nabízí držáky na pití, volič jízdních režimů, ale i dostatečný počet různých USB zásuvek. V tomto ohledu je všechno příjemné, s hezkou povrchovou úpravou. Do ruky pěkně padne dobrý volant s logicky rozmístěnými, nepřekážejícími tlačítky. Japonci tohle dělají pořád dobře – ovladače jsou ergonomicky důmyslně rozmístěné a pro podstatné věci jsou stále mechanické.
Evropa je pro X-Trail zajímavý trh, prodává se zde slušně už léta. Kvůli emisím si ale musíme nechat zajít chuť na čtyřválec o objemu 2,5 litru, mohou si ho však užívat třeba Australané. Namísto toho máme tříválec o objemu 1,5 litru s turbem. Ten je nabízen ve třech různých verzích – jako samostatný pohon (163 k), s jedním (204 k) a s dvěma elektromotory (ve vrcholné verzi s pohonem e4ORCE). Tato technologie využívá nejen zmíněný tříválec s proměnným kompresním poměrem, ale přidává i druhou generaci hybridního pohonu e-Power, se zmíněnými dvěma elektromotory a samostatným ovládáním točivého momentu a brzdné síly na každém kole. Přilnavost systému je skutečně velmi dobrá, toto tvrzení lze snadno potvrdit praktickou zkouškou někde v kopcích za městem.
Celý systém nabízí výkon 213 k a 250 Nm, ovšem na rozdíl například od Toyoty RAV4 se u Nissanu nebavíme o podpoře spalovacího motoru elektromotory. U Nissanu totiž tříválec slouží výhradně jako generátor elektrické energie pro elektromotory, které pohánějí přední a zadní nápravu (to znamená, že zážehový motor není spojen s koly). Přenos síly motoru směrem do akumulátoru zajišťuje bezstupňová převodovka CVT.
V praxi unikátní pohon na první dojem ani nepoznáte, což je jistě dobře. Ovládání převodovky, ale i reakce na pobídky jsou zcela přirozené a rychlé. Zrychlení na stovku zabere slušných 7 s (7,2 s pro sedmimístnou konfiguraci) a maximální rychlost dosahuje 180 km za hodinu. Pro automobil do nepohody jsou to dostatečné hodnoty. Ruku na srdce, k pohonu jsme byli původně dost skeptičtí, po týdnu užívání však uznáváme, že Nissanu se jeho řešení dost povedlo. V terénu budou limitem jen pneumatiky, na silnici oceňujeme slušnou úroveň komfortu, hezkou vyváženost a příjemné jízdní vlastnosti i při svižnějším jízdním stylu. V takových chvílích je ovšem cítit trochu nepatřičná hmotnost vozu přes 2,5 tuny, což je daň za systém pohonu.
A pro koho že nový X-Trail vlastně je? Ideálně pro toho, komu nestačí Quasqai a rád by měl auto až pro sedm pasažérů s dostatkem komfortu i prostoru. Využitelnost? Do všech situací – vrcholný X-Trail se dvěma elektromotory má velmi rychlou odezvu, velmi slušnou dynamiku a ve finále je i na velkých kolech (až dvacetipalcových) velmi pohodlný. A dovede jezdit klidně za 6,5 litru na 100 km.
Za základní X-Trail s pohonem předních kol a jen zážehovým motorem zaplatíte od 899 990 Kč. Vrcholná hybridní čtyřkolka v nejvyšší výbavě se prodává za 1 374 990 Kč, zlatý střed stojí někde kolem 1,2 milionu Kč. Dodejme, že v této třídě to je celkem běžná cena.
Plusy:
Pohon, přenos síly, komfort, interiér.
Minusy:
Otravné bezpečnostní systémy.