Pád Volkswagenu: prodeje klesly o půl milionu aut, v ohrožení je na 30 tisíc míst
KRIZE VE VW
Krize, které čelí německá automobilka Volkswagen, by mohla u našich sousedů ohrozit až 30 tisíc pracovních míst v Německu. Podle místních médií má firma kvůli propadu prodejů zrušit značnou část pracovních pozic, což by mělo dopad na několik výrobních závodů. To by znamenalo, že je ohroženo téměř každé čtvrté pracovní místo VW v Německu, píše deník Bild nebo měsíčník Manager Magazine.
Finanční ředitel koncernu Arno Antlitz upozornil, že prodeje klesly o půl milionu vozů, což odpovídá výrobě pro dvě továrny. „Trh jednoduše už neexistuje,“ uvedl Antlitz při projevu k zaměstnancům. Plány firmy jsou motivovány rostoucím cenovým tlakem a sílící konkurencí ze strany Číny, která například na trhu s elektromobily činí německým automobilkám potíže.
Společnost se kromě snížení pracovních míst chystá také výrazně omezit investice, a to až o 20 miliard eur. Tento plán by se měl dotknout i klíčových oblastí, jako je výzkum a vývoj, kde by mohlo být zrušeno až 4 až 6 tisíc pracovních míst z celkových 13 tisíc zaměstnanců. Očekává se, že škrtání zasáhne i výrobu elektromobilů, na kterou se firma snaží přejít. Ekonomové upozorňují, že právě zde je potřeba investic, aby si Volkswagen udržel konkurenceschopnost.
„Volkswagen potřebuje masivně investovat a přinést na trh cenově dostupný elektromobil, něco jako byl kdysi VW Brouk,“ varuje ekonom Jens Südekum z Univerzity v Düsseldorfu. Podle něj je plánované šetření riskantní a mohlo by firmu dlouhodobě poškodit.
Odbory na druhou stranu ostře odmítají jakékoliv masové propouštění a uzavírání závodů. „Představenstvo musí příští týden u jednacího stolu představit své plány konkrétně. Jedna věc je jasná: nemůžeme akceptovat hromadné propouštění a zavírání míst. Bez ohledu na to, jaké fantazie vznikají v kruhu vrcholového managementu. Budeme bojovat za všechny závody a pracovní místa,“ uvedl okresní manažer odborového svazu IG Metall v Dolním Sasku a Sasku-Anhaltsku Thorsten Gröger.
Volkswagen nechtěl spekulovaná čísla komentovat. Podle mluvčí společnosti však VW stále hledá cesty, jak udržet svou konkurenceschopnost. „Volkswagen musí snížit náklady ve svých německých závodech, aby mohl nabízet cenově atraktivní vozidla a zároveň generovat dostatek financí pro budoucí investice,“ uvedla mluvčí firmy.
Napětí se také promítne do nadcházejících kolektivních vyjednávání. Šéfka odborů Daniela Cavalloová signalizovala, že je připravena diskutovat o úpravách mezd, pokud to pomůže zachovat pracovní místa, ale propouštění odmítá.
A co Škoda Auto?
Zprávy o možném uzavírání závodů Volkswagenu v Německu v zemi vyvolaly nedávno bouři nevole, zejména mezi zaměstnanci a odbory. Volkswagen, který zaměstnává přibližně 680 000 lidí po celém světě, včetně tisíců v Německu, se totiž chystá přehodnotit svůj program jistoty pracovních míst, jenž byl dosud v platnosti až do roku 2029. Tento program brání propouštění zaměstnanců a je považován za klíčový pilíř sociální stability v automobilce.
Podle analytiků jsou závody Volkswagen v dolnosaském Osnabrücku a saských Drážďanech mezi těmi, které jsou nejvíce ohroženy možným uzavřením. Tento krok je součástí širší strategie Volkswagenu, která zahrnuje snahu o zefektivnění výdajů s cílem přežít přechod na elektromobily. „Situace je mimořádně napjatá a nelze ji překonat jednoduchými opatřeními na snížení nákladů,“ uvedl šéf značky VW Thomas Schäfer. Finanční ředitel koncernu Arno Antlitz dodal, že úspory jsou nezbytné pro to, aby společnost zůstala konkurenceschopná v současném obtížném ekonomickém prostředí.
To Škoda Auto tvrdí, že se může pochlubit nejen úspěšnými finančními výsledky, ale i rekordními prodeji. Automobilka se v prvním pololetí letošního roku poprvé umístila na čtvrtém místě v registracích nových vozů v Evropě. Připisuje to své nabídce.
„Strategií značky Škoda je soustředit se na uspokojování potřeb našich zákazníků. Ti si mohou vybrat z nejširší a nejmladší modelové řady v historii značky, která nabízí moderní vozy jak se spalovacími motory, tak s mild hybridními, plug-in hybridními a plně elektrickými pohonnými jednotkami,“ říká mluvčí Tomáš Kotera s tím, že na podzim automobilka představí nový plně elektrický model Elroq, který bude konkurovat v segmentu kompaktních SUV, největší části trhu v Evropě.