Ďábel se vrací do Moskvy

NOVÝ FILM MISTR A MARKÉTKA

Ďábel se vrací do Moskvy
Postavu Wolanda, goethovsky koncipovaného ďábla, ve filmu magnetickým způsobem ztvárňuje německý herec August Diehl. Foto: Mars Film
5
Ondřej Štindl

V dusném jarním podvečeru se vynořili na Patriarších rybnících dva muži. Pro čtenáře mnoha generací ta věta byla na počátku zkušenosti až iniciační – setkání s velkým dílem světové literatury, jež v nich zanechalo stopu, možná ještě jinou, než člověku přináší setkání s mistrovstvím. Je to první věta románu Michaila Bulgakova Mistr a Markétka, díla vytvořeného v časech strašných represí v Moskvě konce dvacátých a ve třicátých letech.

Jeho autor na něm pracoval, jednu verzi spálil (podobně jako jeho románový hrdina), po Bulgakovově smrti knihu dokončila spisovatelova manželka, kniha v Sovětském svazu poprvé vyšla v šedesátých letech (v mírně okleštěné podobě), dnes Mistr a Markétka patří mezi nejznámější a nejčtenější ruské romány, v zemi původu i v zahraničí. Sílu toho textu potvrdilo i dění kolem jeho nové filmové adaptace.

Film režiséra Michaela Lockshina měl v ruských kinech premiéru letos v lednu, přišly na něj čtyři miliony diváků. Rychle se ale dočkal i ostře odmítavé reakce z oficiálních míst. Pověstný propagandista Solovjov ve svém televizním pořadu volal po vyšetřování toho, jak film mohl vůbec vzniknout, a vyvození „drastických závěrů“, o snímku se debatovalo ve Státní dumě a podobně.

V současné době není uváděn mezinárodně a z různých důvodů se nezdá pravděpodobné, že by k tomu mohlo vbrzku dojít, nemá ani nijak velkou publicitu (v českých médiích o něm obsáhleji referoval jen Martin Ryšavý v Revolver Revui – doporučuji k přečtení nejenom kvůli působivé závěrečné citaci z korespondence s autorovou ruskou kamarádkou). Lockshinův film je ovšem možné „vypirátit“, za daných okolností je to cesta, která by mohla být přijatelná i pro diváka, který má s takovou praxí jindy etický problém.

Už jenom to, že se do ruských kin dostal, je udivující. Jeho režisér žije v Los Angeles, je ale s Ruskem celoživotně spojen.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.