Tesla kvůli clům zřejmě zdraží svůj Model 3 na unijním trhu

CLA NA ELEKTROMOBILY

Tesla kvůli clům zřejmě zdraží svůj Model 3 na unijním trhu
Americká automobilka Tesla očekává, že zvýší cenu svého vozu Model 3 v Evropské unii. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Americká automobilka Tesla očekává, že zvýší cenu svého vozu Model 3 v Evropské unii, a to kvůli dodatečným dovozním clům, která se chystá Brusel uvalit na elektromobily vyrobené v Číně. Tesla to oznámila na svých internetových stránkách. Čínská společnost Chery Auto, která je největším vývozcem aut z Číny, očekává, že její plánovaná výroba v Evropě pomůže zmírnit dopad cel na dovoz elektromobilů z Číny.

Tesla neupřesnila výši očekávaného zvýšení ceny. Na svých stránkách jen uvedla, že od 1. července pravděpodobně vzroste cena Modelu 3 kvůli očekávaným clům. Případné zájemce o nákup vozu pak vyzvala, aby si auto objednali ještě v červnu.

Automobilka Chery očekává, že do konce roku zahájí výrobu elektromobilů v nedávno zakoupené továrně v Barceloně, řekl na tiskové konferenci prezident evropské divize Chery Auto Charlie Zhang. Závod sice nebude dostatečně velký, aby splnil střednědobé a dlouhodobé plány pro Evropu, pomůže ale zmírnit dopady zavedených cel. Automobilka také zvažuje možnosti výstavby druhého závodu, dodal Zhang, další podrobnosti ale odmítl uvést.

Evropská komise ve středu uvedla, že od července uvalí na elektromobily vyrobené v Číně dodatečná cla až 38,1 procenta. Dosavadní clo činí deset procent a nově oznámená cla budou ještě k tomuto poplatku. Dodatečné clo na vozy Tesly i Chery má činit 21 procent. Západní automobilky dovážející do EU elektromobily vyrobené v Číně, například německou společnost BMW či americkou firmu Tesla, považuje EU za spolupracující podniky, napsala agentura Reuters. Citovala rovněž nejmenovaného činitele EU, podle kterého by unie po dokončení vyšetřování mohla pro Teslu zavést individuální clo.

Představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen chystané opatření kritizují, protože se obávají odvetných opatření ze strany Číny. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců.

„Reakce a následky by mohly spustit obchodní válku, která by byla pro region zničující. Je totiž silně závislý na dodavatelských řetězcích ovládaných Čínou,“ řekl agentuře Reuters analytik automobilového průmyslu Will Roberts ze společnosti Rho Motion.

Čína v první reakci na oznámení cel uvedla, že přijme všechna nezbytná opatření na ochranu svých zájmů. Dnes Peking označil cla na čínské elektromobily dovážené do EU za protekcionistické chování. Vyjádřil přitom naději, že evropský blok napraví své „špatné praktiky“ a bude řešit obchodní spory prostřednictvím dialogu. Reakce Číny a dalších subjektů z odvětví, včetně evropských a čínských výrobců aut, ukazují na jasný nesouhlas s rozhodnutím EU a na ochotu pokusit se celou situaci zklidnit, uvedla agentura Reuters.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články