Čína obchází trest od EU. Továrna na její elektroauta může být i v Česku

ČÍNSKÁ ELEKTROAUTA

Čína obchází trest od EU. Továrna na její elektroauta může být i v Česku
SAIC se chystá stavět první evropskou továrnu na výrobu elektroaut. Foto: SAIC
1
Ekonomika
Sdílet:

Až padesátiprocentní cla na některé značky čínských elektroaut, které EU prozatímně zavedla, mohou ve finále podpořit přesun výroby z Číny do Evropy. Velké čínské automobilky už dříve otevřely na starém kontinentě své továrny. Vysoké cenové přirážky tento trend zřejmě ještě urychlí, protože lokální výroba Číně pomůže cla obcházet, píše například Euractiv.

Evropská komise provedla šetření, jak moc subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. A dospěla k závěru, že Čína dotuje svůj průmysl elektroaut do takové míry, že to způsobuje ekonomické škody evropským automobilkám. „Dnes, devět měsíců po zahájení antisubvenčního řízení, uvalila komise prozatímní vyrovnávací cla na dovoz bateriových elektromobilů (BEV) z Číny. Na základě vyšetřování dospěla komise k závěru, že hodnotový řetězec BEV v Číně těží z nespravedlivých dotací, které pro výrobce BEV v EU představují hrozbu hospodářské újmy,“ uvedla komise ve svém prohlášení.

Dosud v EU platila na dovoz čínských elektroaut desetiprocentní cla. Od 5. července začala platit – nyní jen prozatímní – ještě dodatečná cla. EU stanovila individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD činit 17,4 procenta, u automobilky Geely, kam spadá také Volvo, 19,9 procenta a u automobilky SAIC, pod níž spadá například značka MG, pak 37,6 procenta. Ostatní výrobci elektroaut v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta. Sem spadá například americká Tesla, která v Číně vyrábí Model 3. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti je 37,6 procenta.

Definitivní cla by začala platit od listopadu, pokud obě strany nedojdou k nějakému alternativnímu řešení nebo pokud konečný krok nezablokuje kvalifikovaná většina členských států EU. Jak uvádí Bloomberg, uvalení až padesátiprocentních cel může snížit dovoz elektroaut z Číny do Evropy až o čtvrtinu, což odpovídá zhruba čtyřem miliardám dolarů.

Automobilky BYD a Chery oznámily plán na stavbu nových továren v Evropě ještě v době, kdy subvenční vyšetřování EU probíhalo. BYD už nyní buduje výrobní závod v Maďarsku. Automobilka také nedávno oznámila, že postaví továrnu za miliardu dolarů v Turecku. I Ankara se totiž rozhodla uvalit na čínská vozidla clo ve výši 40 procent.

Také SAIC se chystá stavět první evropskou továrnu na výrobu elektroaut. Ve hře je několik míst ve Španělsku, Maďarsko a také Česká republika, uvedl nedávno Bloomberg.

Mnoho evropských autovýrobců dalo jasně najevo, že jsou proti vyšším clům. Společnosti jako Mercedes-Benz Group AG a Volkswagen AG před nimi varovaly. Čína je právě pro Mercedes, VW a BMW AG největším trhem. Čína už zhruba před měsícem oznámila, že by jakožto odvetu mohla zvýšit clo právě na dovoz velkých benzinových aut z nynějších 15 na 25 procent.

Podle dat z loňského roku se téměř 30 procent vozů vyrobených německými automobilkami prodalo v Číně. BMW je na čínském trhu z pohledu tržeb závislá jednou třetinou, stejně tak Volkswagen a Mercedes-Benz z podnikání v Číně silně těží.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články