Zákazníci i obchody se těší na Black Friday. Ten nabídne 70 % malých a středních e-shopů
BLACK FRIDAY
Výprodeje k černému pátku (Black Friday) letos nabídne přibližně 70 procent malých a středních e-shopů, což ve srovnání s loňskem představuje nárůst o deset procentních bodů. Stoupla také průměrná sleva – zatímco loni činila asi 20 procent, tento rok lidé nakoupí zhruba o čtvrtinu levněji, vyplývá z údajů společnosti Shoptet. Přesto, že se většina e-shopů na termín Black Friday neomezuje a akci prodlužuje, nejvyšší prodeje jsou podle firmy Upgates právě v tento den.
Black Friday letos oficiálně připadá na tento pátek. "E-commerce se sice letos v meziročním srovnání daří, ale přesto mají obchodníci obavu z toho, jak letošní Black Friday a předvánoční sezona dopadne. Dá se tudíž očekávat větší konkurenční boj, na kterém mohou zákazníci vydělat," řekl ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Celý týden Black Friday slevy podle Huby nabízí asi čtvrtina e-shopů, zbytek se soustředí spíše na prodloužený víkend. "Měsíc trvající výprodeje si mohou dovolit jen výjimky z řad největších hráčů na trhu, kteří mohou přizpůsobit svůj marketing a celkové ekonomické fungování obchodu," doplnil.
Za rozšiřováním Black Friday podle Upgates stojí konkurenční boj obchodníků. "Zákazníci si zvykli alespoň nějaké zvýhodnění očekávat a on-line podnikatelé tomu jdou vstříc. Nemusí přitom vždy jít jen o slevy. Častým Black Friday benefitem je třeba rozšíření dopravy zdarma," řekl marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.
S Shoptetem se firma shodla na tom, že mezi nejčastěji poptávané zboží v období Black Friday výprodejů patří elektronika, oblečení a kosmetika. Do akce se ale podle Upgates čím dál více zapojují také specifičtěji zaměřené e-shopy, například ty s designovým vybavením do domácnosti či hobby potřebami. Black Friday slevy letos celkově nabídne asi polovina českých e-shopů, dodal Benatzky.
KOMENTÁŘ: Problémy jako v Německu
V pondělí po Black Friday následuje další slevová akce Cyber Monday. Právě ta se původně měla vztahovat k e-shopům, zatímco Black Friday ke kamenným prodejnám, řekl Benatzky. "V Česku si ale Black Friday osvojily primárně internetové obchody. Původní Cyber Monday tím pádem trochu ztrácí smysl. Přesto se ale s Cyber Monday i u nás setkáváme. Jde ale spíše o doménu obchodů s elektronikou," uvedl Benatzky.
Ve výprodejích k černému pátku Češi na internetu utratí 7,5 až osm miliard korun, loni to bylo zhruba sedm miliard korun, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Za letošní vánoční sezonu pak e-shopy v Česku podle asociace očekávají nárůst tržeb o více než pět procent z loňských přibližně 65 miliard korun.