Stát tlačí elektromobilitu, vypsal miliardovou dotaci na tisíce dobíjecích stanic
ROZVOJ ELEKTROMOBILITY
Stát opět nabízí dotace na výstavbu elektrostanic a dobíjecích bodů pro elektromobily. Ministerstvo dopravy tak chce podpořit rozvoj infrastruktury, která má být podle Evropské unie v Česku vzhledem k jeho poloze ve středu Evropy robustní. Podle některých dodavatelů elektřiny jsou cíle EU ambiciózní až příliš. Ministerstvo v současnosti vyhlásilo výzvy v hodnotě 1,2 miliardy korun. Očekává, že tak podpoří výstavbu tisíce nových stanic a nižší desetitisíce nabíjecích bodů.
Výzvy se týkají dotačního programu Doprava 3, celkem stát připravuje podporu ve výši 6 miliard. Část z těchto prostředků už posloužila k vybudování více jak 2000 nabíjecích bodů. Kolik jich bude nakonec vybudováno, ministerstvo přesně nekonkretizuje. „Vzhledem k tomu, že nevíme, o jaký typ dobíjecích stanic (zda těch běžných/rezidentních nebo spíše těch rychlých) se jedná, těžko se to přesně odhaduje. Předpokládáme však, že se bude celkově jednat o vyšší tisíce (ne-li nižší desetitisíce) dobíjecích bodů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
V rámci balíčku Fit for 55 EU schválila směrnici o rozvoji infrastruktury u alternativních pohonů (AFIR), podle které má na hlavních evropských tazích pod zkratkou TEN-T být do roku 2026 každých šedesát kilometrů dostupné elektronabíjení o výkonu 400 kilowattů. V České republice se to týká především spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. V roce 2030 budou muset být stojany rozmístěny ve stejné vzdálenosti i pro autobusovou a nákladní dopravu. K té je potřeba větší výkon nabíjecích stanic, a to až 2800 kilowattů.
Národní akční plán čisté mobility počítá s 19 000 až 35 000 dobíjecími body. V současnosti se v České republice nachází přes 2 300 dobíjecích stanic a přes 4 300 dobíjecích bodů.
Proto ministerstvo vypisuje štědré dotace. Podle mluvčího jsou mezi žadateli kromě distributorů elektřiny i města, samosprávy či mezinárodní investiční skupiny. Na podzim také stát schválil novelu liniového zákona, z kterého se stal zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury. Novela podle ministerstva průmyslu a obchodu urychluje udílení povolení, což byl jeden z bodů, na který si dosavadní budovatelé infrastruktury stěžovali.
Pražská energetika podle svého mluvčího Martina Houšky plánuje dotace využít k vybudování vyšších desítek dobíjecích stanic a rozšířit tak 660 dosud vybudovaných stanic. Společnost ČEZ loni postavila 144 dobíjecích stojanů, většina z nich má dva dobíjecí body. Svoji současnou síť 660 stojanů plánuje letos rozšířit o přibližně sto stojanů.
Peníze však nemíří jen na rozvoj infrastruktury pro elektromobily. Ministerstvo dopravy uvedlo, že v minulých letech už podpořilo výstavbu devíti vodíkových stanic a 18 LNG stanic. Celkem šlo na vodíkové stanice přes 300 milionů korun. Ministerstvo uvedlo, že v budoucnosti vypíše nové dotace i pro vodíkové stanice.
Společnost ČEZ pro Echo24 uvedla, že připravuje vlastní vodíkové řešení, kdy v okolí Mníšku pod Brdy bude dodávat vodík, vyrobený ve vodní elektrárně, 10 vodíkovým autobusům. „Busy budou čerpat vodík z plnicí stanice na 100% zelený vodík. ČEZ v rámci projektu vybuduje plnící stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3,“ uvedl mluvčí ČEZ Martin Schreier.