Elektrické SUV poprvé. Od Fordu
AUTO
Vedle tradičních modelů v současné době automobilky nabízejí i různě povedené elektrické verze svých automobilů. Ford má například svůj Mustang Mach-E, tedy elektrické SUV, designově inspirované kultovním modelem Mustang. Co nabízí?
Základní verze má pohon pouze zadní nápravy (samozřejmě elektrický) a je označována jako RWD. I ta je nabízena ve dvou různých provedeních, se standardním a prodlouženým dojezdem. Rozdíl je hlavně ve velikosti baterie – základ má 72,6kWh baterii, verze s delším dojezdem 91kWh. Odlišný je i výkon elektromotorů: 269 k a 294 k. Právě silnější verze nabízí dojezd až 600 kilometrů, rychlé nabíjení výkonem až 150 kW a stojí od 1 431 900 Kč (proti 1 238 900 Kč za základ). Právě tuto verzi jsme protáhli důkladným testem, ale abychom byli kompletní, doplníme, že Mustang Mach-E je nabízen i s pohonem všech kol, opět s různými hodnotami výkonu a dojezdu podle použité baterie. Nejdražší je Mach-E GT (487 k, 860 Nm), ve zvýhodněné ceně za 1 803 900 Kč.
Zpět k modelu Premium s výkonem 294 k. Vůz s provozní hmotností 2238 kg dosahuje velmi slušné hodnoty zrychlení na 100 km/h za 7 s, přičemž intenzivní akcelerace je doprovázená okamžitou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Ve finále je tento pocit trochu nepříjemný, neboť elektromobil reaguje okamžitě a člověk musí být na plynový pedál něžnější, aby simuloval postupný nárůst výkonu. Točivý moment 430 Nm je totiž k dispozici okamžitě, což chce trochu zvyku. Mach-E nám v tomto ohledu přišel trochu nedoladěný – nejen reakcí plynového pedálu, ale i na brzdách, kdy se velmi těžko odhaduje jejich účinek.
U elektromobilů nejsou jízdní vlastnosti tak důležité jako u tradičních automobilů. Když vezmeme v potaz, jak dobře jezdil obratný Focus, tak je Mach-E těžkopádné, nečitelné auto. Je jisté, že skvělé jízdní vlastnosti nejsou prioritou, tou je spíš velký dojezd a rychlé nabíjení. V tomto ohledu Mach-E Premium potěšil – při 100% nabití sliboval přes 550 km dojezdu a tuto vzdálenost skutečně dojel, navíc se slušnou spotřebou kolem 16 kW / 100 km a bez omezení komfortu (nejvíc baterie „sežere“ topení). Při jízdě v provozu se auto chová slušně, zejména když si zvyknete šlapat na pedály jemně, na okresce potěšil slušný komfort odpružení (konečně kola s normálně vysokými pneumatikami), nečitelné řízení už tolik ne. Zarážející byl velký hluk od kol, a to nejen v dálničních rychlostech, ale i při běžné jízdě po okresce. Maximální rychlost je omezena na 180 km/h (u modelu GT na 200 km/h).
Z hlediska vnějšího designu Mustang Mach-E i tři roky po premiéře přitahuje hodně pozornosti. SUV vypadá vlastně hodně dobře, nesnaží se o vzhled pračkoledničky, jak to dělaly elektromobily v minulosti. Všechny dveře se otvírají tlačítkem, přičemž těm zadním chybí úchyt, takže je reálně chytáte za těsnicí gumu. Vpředu i vzadu je dost místa pro pasažéry, vpředu i dost odkládacích prostor – konečně využitelný středový tunel. Uprostřed palubní desky trčí displej extrémních rozměrů, před volantem posetým malými mechanickými tlačítky je malý displej s jednoduchým menu. Otravný systém držení v pruzích lze snadno vypnout. Až na zbytečný displej, který lze pochválit snad jen za hezkou a přehlednou grafiku, je interiér pěkně zpracovaný s využitím exotických materiálů. Zavazadlový prostor pod pátými dveřmi dosahuje hodnoty 402 až 1420 litrů při sklopení opěradel zadních sedadel, místo motoru je pod kapotou k dispozici dalších 100 litrů místa.
Mustang Mach-E je díky dlouhému dojezdu docela slušně využitelné auto, ovšem není pro lidi, kteří z řízení chtějí mít i něco jiného než nečitelnou nudu. Je to obecný problém elektromobilů – jsou velmi těžké a jednotlivé součásti pohonu jsou často nesladěné. Mach-E by zřejmě fungoval zcela jinak, kdyby využíval tradiční pohonné ústrojí, například šestiválec by mu slušel. Ale to se nestane, takže zůstává jedním z průměrných elektromobilů za cenu slušného německého kombi střední třídy se zmíněným úsporným a výkonným spalovacím motorem.
Plusy:
Dlouhý dojezd, dynamika.
Minusy:
Hluk od kol, nečitelné jízdní vlastnosti.