Praha 5 chce kompenzace za zvýšený letový provoz. Důvodem je modernizace hlavní dráhy
PROBLÉMY KOLEM LETIŠTĚ
Radnice Prahy 5 chce po Letišti Václava Havla kompenzace za zvýšený letový provoz způsobený modernizací hlavní dráhy, kvůli které letadla od konce března využívají vedlejší ranvej. Uvedl to mluvčí městské části Marcel Pencák. Rada Prahy 5 pověřila místostarostu Davida Duška (STAN), aby s letištěm jednal, stejně tak bude jednat se Středočeským krajem a Prahou 6.
Uzavírka hlavní dráhy začala na konci března a potrvá do poloviny srpna. Modernizace se podle informací letiště týká především infrastruktury v okolí dráhy a pojezdových drah. Kvůli nutnosti využívat vedlejší dráhu nyní letadla létají nad hustě osídlenými částmi metropole, Kladna a okolních částí Středočeského kraje.
Lidé hlavně z Barrandova, Hlubočep, Starých Butovic, Jinonic a Motola nyní podle zástupců Prahy 5 čelí většímu hluku a emisím. Trvalým řešením bude podle místostarosty Duška až plánované vybudování paralelní dráhy. "Aktuálně se maximálně můžeme snažit vliv minimalizovat. Projednával jsem s letištěm, že umožní-li to řízení letového provozu a bezpečnostní parametry, přistává se a vzlétává směrem na Kladno, to znamená ne na Prahu 5. Ale to lze jen v nočních hodinách," uvedl.
Granty, které letiště poskytuje na kompenzační opatření pro obyvatele dotčené letovým provozem, nepovažuje za dostatečné. "Pro občany Prahy 5 není jiné řešení než paralelní dráha," uvedl místostarosta. Doplnil, že pro radnici je podmínkou její výstavby závazek, že mezi půlnocí až 5:30 nebude na letišti přistávat ani vzlétat žádné letadlo.
Letiště nedávno zahájilo přípravné práce směřující k celkové modernizaci a zvýšení kapacity, což zahrnuje i plánovanou stavbu nové ranveje paralelní k nynější hlavní dráze. Zahájení stavby letiště plánuje po roce 2030, letos chce požádat o stavební povolení. Záměr v minulosti čelil kritice, vznikla proti němu petice a odmítli ji starostové Lysolají, Nebušic a Suchdola, zástupci České zemědělské univerzity (ČZU), pražští senátoři či trojská zoo. Podle zástupců letiště má nová dráha především umožnit navýšení kapacity letiště ve špičkách a zároveň uzavření letiště v noci.
Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o 18 procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.