ČVUT vyvíjí motocykl poháněný vodíkem. Mohl by být jedním z prvních na světě

MOTOCYKL NA VODÍKOVÝ POHON

ČVUT vyvíjí motocykl poháněný vodíkem. Mohl by být jedním z prvních na světě
Fakulta ČVUT spolupracuje na všech dílčích krocích, které se týkají konstrukce vozidla. Mezi témata, kterými se vědci z fakulty zabývají nejvíc, patří přesná definice kategorií vozidla jako výkon, dojezd, kapacita a úložných prostor. Foto: České vysoké učení technické (ČVUT)
2
Panorama
Echo24
Sdílet:

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle. Projekt má podpořit vývoj vodíkových technologií podle vodíkové strategie Evropské unie. Zapojila se do něj Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze. Pohon motocyklu staví na palivových článcích, které přeměňují vodík na energii.

V současné době může ujet automobil na jeden kilogram vodíku přibližně 100 kilometrů. Podle univerzity je jen otázkou času, než se obdobná technologie objeví u motocyklů. Cílem je do konce roku 2025 zkonstruovat plně funkční motocykl s vodíkovým pohonem, který bude splňovat přísné evropské normy. Problém je nyní podle zástupců projektu zakomponování systému palivového článku, který přeměňuje vodík na elektrickou energii do konstrukce motocyklu.

Fakulta ČVUT spolupracuje na všech dílčích krocích, které se týkají konstrukce vozidla. Mezi témata, kterými se vědci z fakulty zabývají nejvíc, patří přesná definice kategorií vozidla jako výkon, dojezd, kapacita a úložných prostor. Mimo jiné vymýšlí, jakým způsobem zakomponovat pohonnou technologii do nosného rámu. Tým fakulty zodpovídá také za jízdní vlastnosti a testování prototypu.

Vodíkový motocykl by podle univerzity měl sloužit jako inspirace pro budoucnost dopravy. Koncept nabízí udržitelnou mobilitu s nulovými emisemi oxidu uhličitého a díky použití elektromotoru přispívá rovněž ke snížení hluku, uvedla škola. Výhodou proti bateriovým druhům je podle ní delší dojezd s kratší dobou tankování.

Mimo ČVUT jsou dalšími partnery projektu společnost 1to1design, ÚJV Řež Fraunhofer IWU a WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH.

Podle údajů Centra dopravního výzkumu se počet registrovaných aut na vodíkové články v prvním pololetí loňského roku zdvojnásobil na 24 vozů. Z toho 20 aut na vodík bylo značky Toyota a čtyři Hyundai. V Praze mělo registraci 18 vozidel, tři v Moravskoslezském kraji, dvě ve Středočeském a jedno v Karlovarském kraji. Vodíkové plnící stanice zatím fungují v Praze a Ostravě.

Prvním veřejně představeným modelem vodíkového motocyklu na světě byl Ninja H2 HySE od japonské společnosti Kawasaki, který si svou premiéru odbyl letos v březnu na akci World Smart Energy Week 2024. Napsal o tom deník Digitimes. O vývoj motocyklu na vodíkový pohon se dále pokouší například i Massachusettský technologický institut (MIT).

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články