Čína žádá českou vládu, aby pomohla urovnat roztržku týkající se cel na její elektroauta. Fakticky ji tedy evidentně tlačí k tomu, aby se vyslovila proti clům či alespoň pro jejich zmírnění.
Vyrovnávací cla na čínské elektrovozy ve výši až zhruba 35 procent začala v EU definitivně platit v tomto týdnu. Od července platila provizorně. Nyní tedy cla EU na čínská elektroauta dosahují výše až přibližně 45 procent, liší se však podle jednotlivých výrobců.
Peking svoji žádost Praze zveřejnil dnes na stránkách čínského ministerstva obchodu (viz zde) u příležitosti jednání delegací obou zemí, cituje z něj agentura Bloomberg.
Cla, resp. možná čínská odveta za ně v podobě navýšení cel na auta z EU s velkoobjemovými motory mají v celé EU nejvíce poškodit Německo a Slovensko, jak plyne z nedávné analýzy Bloombergu. Což jsou shodou okolností největší přímí obchodní partneři Česka. Takže tlak Pekingu právě na Prahu je logický.
Česko se v říjnovém hlasování o clech poměrně překvapivě zdrželo, takže nakonec proti byly jen zmíněné Německo a Slovensko, dále pak Slovinsko, Maďarsko a Malta.
V posledních dnech stoupla pravděpodobnost, že Brusel svá výrazně navýšená cla alespoň zmírní. Delegace unijních vyjednávačů se na sklonku tohoto týdne totiž vydala do Pekingu k souvisejícím jednáním.
Proti clům se ozývá nejen Čína, ale vedle Německa a některých jiných třeba i Španělsko, další velká unijní ekonomika. Zatímco německé automobilky se obávají, že v rámci pekingské odvety ztratí již ztrácený čínský trh, Madrid se zase strachuje, že přijde o čínské investice, třeba zrovna právě do elektromobility.
Jde hlavně o ambiciózní cíle, už teď mají někteří zaměstnanci platy jako jejich kolegové v Německu. Řekl to ministr financí Zbyněk Stanjura v reakci na výrok ...