Babiš si může dovolit téměř cokoliv. Nerudová a Pavel si musí dávat pozor

PREZIDENTSKÉ VOLBY 2023

Babiš si může dovolit téměř cokoliv. Nerudová a Pavel si musí dávat pozor
Volby se v Česku konají za pár týdnů, změnit se toho může ještě hodně, říkají odborníci. Foto: Koláž Echo24
2
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Bývalý premiér Andrej Babiš má tak široké a tvrdé jádro voličů, že si může před prezidentskými volbami dovolit téměř cokoliv a vliv na jeho elektorát bude zanedbatelný. Shodují se na tom experti z různých oborů oslovení deníkem Echo24. Naopak větší pozor si v průběhu kampaně musí dávat ostatní favorité lednových voleb, tedy někdejší rektorka Mendelovy univerzity Danuše Nerudová a generál ve výslužbě Petr Pavel. Nemají totiž zdaleka tolik voličů, kteří by je volili, ať se stane cokoliv.

Ani právě probíhající soud v kauze Čapí hnízdo, ani obrovské rozpočtové deficity zanechané jeho vládou, ale ani drobnější pochybení jako neznalost učiva základních škol expremiéru Andreji Babišovi s velkou pravděpodobností hlasy v prezidentské volbě neuberou. Podle odborníků naopak pro Pavla a Nerudovou může každé menší pochybení znamenat problém. Politolog Petr Just z Metropolitní univerzity Praha pro Echo24 uvedl, že jak Nerudová, tak Pavel se opírají o voličské skupiny, které jsou ke „svým“ kandidátům mnohem náročnější a kritičtější.

„Narážím zejména na to, že jim podpora přichází od voličů stran vládní koalice, zejména té části koalice tvořené aliancí Spolu. A minimálně stran formující alianci Spolu zaznamenali v minulosti to, čemu lze říci ‚varovně zvednutý prst voličů‘, když je voliči ‚potrestali‘ za přešlapy, kterých se tyto strany v politice dopustili. Lze tedy očekávat, že voliči těchto dvou kandidátů budou více kritičtí, byť se to zatím ještě nijak neprojevilo. Ale to také může být tím, že průzkumy to ještě nereflektovaly,“ řekl deníku Echo24 Just.

Podle něj je naopak Babiš tím typem kandidáta, pro jehož voliče není překážkou v podstatě nic. „Jeho trapas před dětmi jeho voličskou základnou neotřese. Vždyť s jeho podporou neudělalo nic ani trestní stíhání, ani soudy ohledně údajné spolupráce s StB, ani střet zájmů… prostě nic,“ uvedl pro deník Echo24 Just.

Podle analytika agentury Kantar, která vytváří volební modely, Pavla Ranochy má Babiš skutečně velmi široké a tvrdé jádro přesvědčených voličů, což znamená, že vliv různých větších či menších chyb v kampani i mimo ni zůstává zanedbatelný. „On má tak silné jádro voličů, že pokud se k nim informace o nějaké chybě vůbec dostane, tak to větší efekt mít nebude. Co se týká dvou dalších kandidátů, nynějších favoritů voleb, tak u nich je situace složitější,“ řekl pro Echo24 Ranocha.

„Jde o to, že mají nižší počet takzvaných připoutaných voličů, tedy menší voličské jádro. Je mezi nimi výrazně větší překryv lidí, kteří zvažují volbu jednoho z nich, případně i Pavla Fischera nebo Marka Hilšera. Mnoho lidí skutečně ještě teď lavíruje, koho si vyberou,“ míní Ranocha s tím, že věří tomu, že v jejich případě mohou hrát komunikační chyby hrát svou roli.

Expertka na politickou komunikaci z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Marcela Konrádová pro deník Echo24 řekla, že Babiš si vybudoval silnou značku a jeho podporovatelé jsou na přešlapy v komunikaci zvyklí. „Mají navíc mnohem vyšší toleranci ke kontroverzím. Tonalita, již pan Babiš používá, navíc mnohem více napomáhá tomu udělat si sám ze sebe tak trochu srandu, pokud se něco nepovede. Na rozdíl od dalších dvou favoritů – pana Pavla a paní Nerudové. Staví svou značku na jiných archetypech, jiné tonalitě. Zesměšňování sama sebe by jim spíše ublížilo,“ uvedla Konrádová.

Politolog Jan Kubáček deníku Echo24 řekl, že zcela zásadní bude to, zda kandidáti dokáží před lidmi, že jsou na prezidentský úřad připraveni. „Důležité je, aby kandidáti lidem ukázali, že jsou schopni okamžitě začít pracovat a zvládnout náročnost toho úřadu a jak zvládnout nátlak a stres. Ukazuje se, že pro voliče je často důležité, jestli ten který kandidát dokáže ustát své emoce, působit důstojně a třeba se i odlehčeně usmát a udělat si ze sebe legraci,“ řekl Kubáček. „Po celém světě platí, že voliči vnímají, jestli nějaký kandidát vystupuje, jako by už v úřadu byl,“ dodal Kubáček.

Ředitel sociologického ústavu STEM Martin Buchtík pro Echo24 řekl, že žádné jednotlivé drobné klopýtnutí neznamená pro kandidáty nějaký významný propad v preferencích, stává se ale součástí průběhu kampaně. „Jinak budou reagovat potenciální voliči Danuše Nerudové a voliči Babiše. Babiš je známá osoba a jen složitě se na něj mění názor. Pokud ho někdo nemá rád, je otázka, co by se muselo stát, abyste ho začal mít rád. U méně známých kandidátů je vliv větší, protože mnoho lidí neví, koho by volilo, ale s často s jistotou ví, koho by nevolilo,“ řekl Buchtík s tím, že každá maličkost může voličům poskytovat argumenty, proč někoho nevolit.

Marketingové výkřiky na voliče mohou zabrat

Průzkumy předvolebních preferencí různých agentur se začínají čím dál více podobat, na prvních třech místech se liší v podstatě v jednotkách procentních bodů. Podle Ranochy je to mimo jiné tím, že ubývá nerozhodnutých voličů. Politolog Petr Just se domnívá, že v této chvíli má zřejmě nejméně stabilní voliče Nerudová. „Danuše Nerudová sice nyní stoupá, ale to také znamená, že si voliče teprve nachází, že je pomalu a postupně získává, což znamená, že nejsou v její podpoře prozatím dlouhodobě a pevně ukotvení. Petr Pavel sice aktuálně nestoupá, ale zato se na úrovni, na které je nyní, pohybuje dlouhodobě, což svědčí o tom, že jeho voličská základna je stabilnější a pevnější,“ uvedl pro Echo24 Just.

Konrádová deníku Echo24 řekla, že Pavel se na volby připravuje už dlouho. „Pavel se na volby připravuje několik let a v jeho kampani, a tedy i komunikaci vidíme jakési fáze. Nerudová vede v porovnání kratší, ale kontinuální kampaň. Babiš je mezi nimi politický matador – je zosobněním permanentní kampaně,“ řekla uvedla Konrádová. Podle Justa lze ale pozorovat trend v tom, že voliči se nerozhodují tolik podle programu, ale reagují spíše na různá spíše marketingová hesla typu „zastavím migranty“.

„Už v minulosti se ukázalo, že přesně tyto stručné marketingové výkřiky zabírají. A dále hrají roli osobní sympatie vůči dané osobě, tedy spíše srdcem. Alespoň v prvním kole. U druhého kola se při volbě projevuje více strategie, kdy do toho promlouvá faktor menšího zla a vymezování se proti někomu než pro někoho ze strany voličů nepostoupivších kandidátů,“ řekl pro Echo24 Just.

Podle politologa Kubáčka v českém prostředí u velkého procenta voličů rozhodují televizní debaty. „Důležitá je v takových situacích integrita jednotlivých kandidátů. Samotná image se při hodinu, hodinu a půl dlouhých a často opravdu náročných debatách rozpadne v prvních pár vteřinách, u někoho třeba u druhé otázky,“ řekl Kubáček. „Různé postoje a názory, které člověk prezentuje různě třeba na sociálních sítích v nějakých náznacích, musí pak umět v debatě obhájit a ustát i emočně oponenturu těch svých argumentů,“ řekl Kubáček deníku Echo24.

Babiš a debaty

Babiš minimálně do konce roku podle svých slov do žádné debaty nepřijde. Podle Ranochy nemá Babiš v debatách co získat. „Jeho všichni znají a nějakým slabým výkonem by tam mohl ztratit. To je zásadní důvod, proč on tam nejde,“ řekl Ranocha pro Echo24 s tím, že právě debaty mohou pomoci ostatním kandidátům „ukotvit u sebe“ do té doby nerozhodnuté voliče.

Podle Kubáčka bude pro Babiše problém, pokud v debatě neudrží své emoce na uzdě. „Jeho výhoda je, že teď může překvapit. Pokud udrží sám sebe na uzdě, o to větší vyvolá zájem o svou osobu. Pokud to nezvládne a bude to starý, klasický, hádavý Babiš, tak ho to může dramaticky oslabit u těch voličů mimo jeho tvrdé jádro, které se nyní pokouší získat a musí je získat, pokud chce uspět ve druhém kole,“ řekl Kubáček.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články