Renault Austral: Hybridní, ale bez kabelu
AUTO
Renault představil nástupce kompaktního SUV v segmentu nižší střední třídy. Nově se už nejmenuje Kadjar, ale Austral, podle latinského australis (jižní), a přijíždí s benzinovými tříválci s různou úrovní elektrifikace. Vyzkoušeli jsme vrcholný model zvaný Iconic Esprit Alpine E-Tech full hybrid 200.
Austral byl představen v březnu 2022, ale přijíždí na nové platformě CMF-CD, takže má například hodně společného i s novým modelem Espace nebo s SUV-kupé Rafale (všechna tři vozidla sdílejí 75 % dílů).
Jestliže logo na přední části je inspirované minulostí, moderní světlomety s podpisem ve tvaru C či robustní karoserie ukazují, že Austral je jinak velmi moderní. Vnější design (v tomto případě zvaný Sensual Tech) je subjektivní, my se zaměříme na funkčnost. Interiér zaujal elegantním zapracováním všudypřítomných displejů do palubní desky a novinkou v podobě řazení pákou na volantu. Díky tomuto řešení je na středovém tunelu mnohem víc místa na odkládání věcí – například i plocha na bezdrátové dobíjení telefonu nebo hluboká schránka či dva držáky na pití. Po týdnu používání bychom ocenili lepší aretaci zmíněné nové páčky řazení.
Nejlepší věcí na výbavě Iconic Esprit Alpine, respektive i nižší Iconic, jsou sedadla s dobrým držením těla a navíc v našem případě hezkým prošíváním. Výbava je samozřejmě obsáhlejší, tvoří ji hlavně bezpečnostní systémy nebo různé doplňky. Potěšila masážní funkce sedadla pro řidiče. Displeje mají moderní grafiku i slušnou úroveň ergonomie, oceňujeme, že pro změnu teploty a klimatizace zůstala rychlá volba lištou mechanických tlačítek. Co se týče konektivity, Android telefon měl problémy s opětovným připojením, ale možná to byl jen nějaký „šotek“.
Pro běžné postavy je průměrně místa i na zadních sedadlech, přičemž pod víkem kufru je celkem 555 litrů prostoru, který se dá rozšířit sklopením zadních opěradel v poměru 40 : 60. Nevznikne rovina. Ještě doplníme, že vrcholná verze utáhne 1500 kg těžký přívěs.
Pod kapotou jsou tři různé motorizace. První a druhou zastupuje mild-hybrid 140 a 160, přičemž tu běží o čtyřválce 1,3 litru, ve druhém případě s automatem CVT. Vrcholem je tříválec 1,2 litru s výkonem 130 k, jemuž k celkovému výkonu pomáhá ještě elektromotor (+ 68 k) a startér-generátor (+ 34 k). Dohromady se uvádí výkon 200 k a výrazný točivý moment. Díky němu vůz o hmotnosti přes 1,6 tuny zrychlí na stovku za 8,4 s (pocitově rychleji) a maximální rychlost je omezena na 175 km/h (u všech verzí). Motor je spojen a multimódovou automatickou převodovkou, která funguje docela dobře, jen občas mívá delší reakčnější dobu při podřazování.
Austral jezdí příjemně a nerušivě – o přesunech energií se člověk nedozví a systém bez nutnosti dobíjet kabelem funguje efektivně. O tom napovídá i schopnost pohybovat se lehce přes 6 litrů na 100 km, ve městě vůz často sám přepínal na čistě elektrický pohon. Občasné zmatení způsobila podivná odezva brzdového pedálu, zřejmě při rekuperaci.
Podvozek si docela dobře poradil s českými silnicemi i přesto, že vrcholná výbava využívala 20palcová kola. Potěšilo jisté řízení a také systém něžného natáčení zadních kol 4Control, který je v současných autech už velmi vychytaný a pomáhá dobrému pocitu v zatáčkách. Jízdní vlastnosti celkově sebejisté a zmíněný systém pomáhal i při manévrech v úzkých uličkách. Bezpečnostní systémy mají za sebou také určitý posun, třeba držení v pruzích už není tak agresivní, ale stejně občas vyruší. Volič jízdních režimů jsme stejně nechali na Comfort a užívali si příjemnou, relaxovanou jízdu, pro kterou se Austral hodí.
Pohled do ceníku odhaluje, že Austral začíná na 740 000 Kč v akční ceně včetně výkupního bonusu (ceníková cena je 770 000 Kč). Vrcholná verze se dá v akci pořídit za 999 000 Kč. Otázka je, zdali je full hybrid nutný – ze zkušeností víme, že i základní motor 1,3 litru je dostatečně výkonný a úsporný a v základní výbavě Techno s cenou 740 000 Kč láká víc než testovaný vrchol.
Plusy: Interiér, komfort podvozku, spotřeba.
Minusy: Aretace nové páčky řazení, odezva brzd.