Probouzí v nás hezké počasí přílišný optimismus? Lidé více riskují

POČASÍ OVLIVŇUJÍCÍ NÁLADU

Probouzí v nás hezké počasí přílišný optimismus? Lidé více riskují
Ponuré zimní dny mohou vyvolávat smutek, zatímco mimořádně horké dny mohou v lidech probouzet pocit podrážděnost, zlost a vztek. Některé výzkumy však ukazují, že nečekaně pěkné počasí nám může zatemnit úsudek a probudit v nás přílišný optimismus. Ilustrační foto. Foto: Shutterstock
1
Panorama
Echo24
Sdílet:

Asi nikoho nepřekvapí, že počasí může ovlivnit náladu. Ponuré zimní dny mohou vyvolávat smutek, zatímco mimořádně horké dny mohou v lidech probouzet pocit podrážděnost, zlost a vztek. Některé výzkumy však ukazují, že nečekaně pěkné počasí nám může zatemnit úsudek a probudit v nás přílišný optimismus, napsal zpravodajský server The Washington Post.

O podivné počasí nebyla poslední měsíc nouze. Velká část východní části Spojených států s blížícím se koncem října zažívala nezvyklé teplo a teploty v oblasti Washingtonu a Baltimoru koketovaly s rekordními hodnotami, stejně jako některá místa od Massachusetts po Maine. Podobné počasí panovalo i ve střední Evropě. například v pražském Klementinu byly měsíce září a říjen nejteplejší od začátku měření v 18. století.

Teplo je výraznou změnou oproti typickému podzimnímu ochlazení a podle některých výzkumů mohou podobně neobvyklé slunečné dny ponouknout lidi k většímu riskování.

"Nejde o to, jestli je slunečno, nebo zataženo. Jde o to, o kolik je aktuálně slunečněji, než bylo běžné v nedávné historii," řekl Ross Otto, výzkumný psycholog z kanadské McGillovy univerzity. "Lidé mají dobrou náladu, protože jsou věci doslova slunečnější, než čekali," dodal.

Otto a jeho kolegové zjistili, že lidé častěji sázejí, když je lepší počasí, což je jedna z nejpřímějších souvislostí, jakou jde v rizikovém chování vypozorovat.

Studie z roku 2016, která analyzovala loterie a sázky v New Yorku, zjistila, že všichni obyvatelé z různých socioekonomických oblastí kupovali více losů, když se počasí změnilo k lepšímu - například když na konci zamračeného týdne přišel slunečný den. Pokud bylo zamračeno, lidé sázeli výrazně méně.

Ross Otto zjistil podobné trendy v navazující studii z roku 2018, která analyzovala jazyk na tehdejším twitteru, nyní síti X: Slunečnější dny vedly k lepší náladě - a většímu počtu hazardních her.

Sklon lidí více riskovat je podle něj možné vysvětlit konceptem zvaným "chyba predikce", tedy nesouladem mezi tím, co člověk očekává, a tím, co skutečně nastane. Když je slunečněji, než se očekávalo, lidé mají tendenci projevovat chování spojené s dobrou náladou, mezi které patří i riskování.

Dalším vysvětlením je "optimistické zkreslení"; jev, při kterém si lidé myslí, že pozitivní události jsou pravděpodobnější než události negativní. "To, jak se právě cítíte a jaké je počasí, si promítáte do budoucnosti," řekl Devin Pope, profesor behaviorálních věd a ekonomie na Chicagské univerzitě, který se na Ottově studii nepodílel.

Optimismus může ovlivnit nejen to, jestli hrajeme hazardní hry, ale také to, jak a kdy kupujeme auta nebo domy. V roce 2012 Devin Pope zjistil optimistické zkreslení u lidí, kteří si kupují auta v různých teplotních pásmech. Například v teplých dnech bez mráčku se prodalo více kabrioletů, a to i v nečekaných lokalitách.

Devin Pope uvedl, že například v Chicagu se za pěkného, slunečného říjnového dne prodalo více kabrioletů, než v zamračený, upršený, typicky podzimní říjnový den.

Podle některých názorů může optimistická tendence do jisté míry ovlivňovat i akciový trh. Slunečnější počasí podle studie zveřejněné letos v létě povzbuzuje investory k riskantnějším rozhodnutím. "Když je horké počasí... jsou lidé přehnaně optimističtí a ochotní více riskovat," řekla autorka této studie Jia Liuová, profesorka účetnictví a financí na anglické Portsmouthské univerzitě.

Jiní vědci ale na možnost, do jaké míry počasí ovlivňuje naši náladu či vzorce nakupování, pohlížejí se skepsí. Ale ať je to tak, nebo tak, když budete chtít udělat velké rozhodnutí během nečekaně slunečného dne, zkuste se na to raději vyspat - anebo počkat několik dní, než se doopravdy rozhodnete.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články