Praha se vrhla do příprav metra E. Okružní linka by měla obsloužit rozvíjející se čtvrtě na okraji města

METRO E

Praha se vrhla do příprav metra E. Okružní linka by měla obsloužit rozvíjející se čtvrtě na okraji města
Nová linka by měla propojit stávající trasy A, B, C a budovanou trasu D. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Praha ještě ani neotevřela linku metra D a už plánuje další linku v abecedním pořadí, okružní metro E. V minulém týdnu Rada hlavního města Prahy schválila vznik pozice koordinátora celého projektu, poté by měla k celému projektu vzniknout studie. "Praha se nepochybně bude dál rozvíjet a už dnes jsou některá spojení poptávána natolik, že často nestačí," uvedl na sociální síti X radní pro dopravu Zdeněk Hřib. Podle něj jsou nejvíc vytíženými úseky, kde metro zatím nejezdí mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, nebo také mezi Vysočany a Žižkovem.

K přípravě podkladů pro možnou pátou linku metra již město loni ustavilo pracovní skupinu. "V rámci studie proveditelnosti se bude řešit, kudy přesně ta okružní kolejová linka povede, jakou technologii budeme využívat - a co by to tak zhruba mělo stát. Je to záležitost, kde se snažíme dívat do budoucna, dopředu na několik desetiletí, kdy ten stávající dopravní systém rozhodně nebude stačit ani obyvatelům Prahy, ani návštěvníkům," řekl po jednání radních náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Koordinátora s využitím externí právní kanceláře vybere magistrátní odbor dopravy. Následně ve spolupráci s městskými organizacemi připraví podrobné zadání pro následnou veřejnou zakázku a povede předběžné tržní konzultace. "Druhým krokem následně bude samotný výběr zpracovatele studie proveditelnosti na základě podrobného zadání zajištěného koordinátorem, který zároveň upřesní očekávané náklady na zpracování studie na základě předběžných tržních konzultací. Tento krok bude spuštěn schválením záměru veřejné zakázky," doplnil náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček. Studie je podle magistrátu nezbytná i s ohledem na snižující se množství peněz na rozvoj dopravní infrastruktury.

Nová linka, o které se již dříve mluvilo jako o lince metra O, by mohla podle dřívějších vyjádření zástupců města vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Trasování a další parametry možné nové linky nicméně budou vycházet z dalších studií.

"O nové lince tedy víme, že by měla jezdit nikoliv do, ale okolo centra města, aby propojila stávající trasy A, B, C a budovanou trasu D. Takové trasování by navíc umožnilo rychle a spolehlivě obsloužit čtvrti, které v příštích letech čeká mohutný stavební rozvoj. A protože chceme vhodně navázat i na plánovaná železniční spojení, budeme veškeré záměry pečlivě koordinovat také se Správou železnic, která už zpracovává podobnou studii o železničním uzlu Prahy," uvedl minulý týden pražský radní pro dopravu a bývalý primátor Zdeněk Hřib.

Ten později na svém profilu X zveřejnil i plán z roku 1987, podle kterého byla výstavba okružní linky metra v plánu. "Nepřicházíme s žádnými nereálnými představami. Jen chceme nové vize přizpůsobit aktuálním možnostem a potřebám města," uvedl k tomu Hřib.

DPP zahájil loni v druhé polovině dubna stavbu úseku nové linky metra D z Pankráce na Olbrachtovu ulici, na který naváže úsek na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Celkové náklady na linku D by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články