Fabini mění trh s nádobím: Naivita v podnikání je důležitá, sázka na Pohlreicha se vyplácí
PODCAST
Česká značka kuchyňského nádobí Fabini má za sebou další úspěšný rok. Plánovaný obrat 150 milionů korun nakonec překročila o další 3 miliony. Zakladatel firmy Jan Fabini o svém podnikání mluvil v podcastu HROT Pavla Štrunce. Mimo jiné popsal svou cestu k úspěchu, důležitost designu a plány do budoucna.
Fabini začal s podnikáním už na střední škole. „Chtěl jsem tvořit něco vlastního,“ říká. Právě mladická naivita mu podle jeho slov pomohla rozjet firmu bez obav z možných překážek. „Člověk netuší, do čeho jde, a nemá zábrany, což může být výhodou,“ dodává. Jan Fabini dnes firmu řídí ve svých 26 letech a věk pro něj nikdy nebyl překážkou. „Obklopujeme se zkušenými lidmi a dáváme jim velkou volnost. Nemám pocit, že by mladý věk byl nevýhoda.“
Ačkoliv pochází z rodiny, kde se nikdo podnikání nevěnoval, inspiraci hledal u úspěšných podnikatelů. Myšlenka zaměřit se právě na kuchyňské nádobí přišla postupně, když si všiml, že v segmentu chybí inovativní produkty s moderním designem.
„Věříme v jednoduchost a kvalitu. Nabízíme i možnost vrácení použitého nádobí, pokud zákazník zjistí, že mu materiál nevyhovuje,“ vysvětluje přístup k zákaznickému servisu a mluví i o tom, že jedním z hlavních faktorů úspěchu byla od začátku silná orientace na online prodej a marketing. „Sociální sítě a digitální reklama jsou pro nás klíčové. Neprodáváme v kamenných obchodech, soustředíme se na e-commerce,“ říká Fabini. Firma investuje do influencer marketingu a spolupracuje s osobnostmi české gastronomie, jako je například Zdeněk Pohlreich.
Kompletní audio i video verzi najdete ZDE.
V současnosti pochází 70 % obratu Fabini z Česka, zbytek tvoří Slovensko a nově také Nizozemsko. Expanze na další trhy je jednou z hlavních priorit. Kromě toho se firma zaměřuje na rozšíření produktové řady. Vedle klasického nádobí přidává nože a další kuchyňské doplňky. „Snažíme se rozšiřovat nabídku, ale nechceme ohrozit kvalitu. Každý nový produkt musí splňovat naše standardy,“ říká Fabini.
Firma sleduje i trendy v gastronomii, jako je rostoucí zájem o litinové nádobí či hybridní povrchy. Ačkoliv zatím nevyrábí žádné kuchyňské spotřebiče, sleduje například popularitu horkovzdušných fritéz, které v posledních letech získávají na oblibě.