Nekončící trable se stavebním řízením. Vládní řešení zklamalo techniky

STAVEBNÍ ŘÍZENÍ

Nekončící trable se stavebním řízením. Vládní řešení zklamalo techniky
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Foto: ODS
1
Domov
Záviš Dobiašovský
Sdílet:

Digitální stavební řízení kritizují do posledních dní prakticky všichni aktéři, kterých se dotýká. Ani to však nepřimělo vládu přijít s návrhem, který by situaci řešil. Alespoň podle profesních komor, jež dlouho premiéra Petra Fialu (ODS) přesvědčovaly o nutnosti radikální změny. Navzdory ráznému nástupu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) podle nich vláda zvolila řešení, které může stavební řízení nadále paralyzovat.

Vláda se na středečním jednání rozhodla, že nebude dopracovávat současný digitální systém stavebního řízení exministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše. Místo toho zahájí vývoj od začátku. Nové digitalizované systémy stavebního řízení, které se nebudou dále vyvíjet, bude možné dočasně používat souběžně se starými systémy. Digitální stavební řízení provází problémy, které vedly i ke koaliční roztržce a odchodu Pirátů z vlády.

Zvolené řešení však opět naráží na tvrdý odpor profesních organizací, které dlouhodobě volaly po radikální změně a varovaly před právními dopady i dalšími škodami, které mohlo nové digitální stavební řízení napáchat. Vláda podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) zvolila řešení, které stavební řízení hrozí nadále paralyzovat. A pomůže jen úředníkům, nikoliv stavebníkům.

Podle ČKAIT si vláda odporuje ve svých vyjádřeních. Na jednu stranu připouští, že je nynější stav v rozporu s novým stavebním zákonem a tvrdí, že prakticky neexistuje dokumentace nových systémů. „Na straně druhé táž vláda zakazuje stavebníkům používat před 1. 7. 2024 fungující digitální způsob podání datovými schránkami či jiným elektronickým nástrojem a nutí stavebníky, aby výhradně používali pouze problematicky fungující Portál stavebníka a centrální úložiště dokumentací, které navíc nehodlá rozvíjet a opravovat. A to nejméně dalších 32 až 38 měsíců. Tak dlouho totiž má trvat, než bude vysoutěžený a vytvořený zcela nový systém,“ uvedla v ostře kritickém prohlášení ČKAIT.

Už dříve žádala, aby stavebníci nemuseli prostřednictvím Portálu stavebníka nahrávat projektovou dokumentaci do centrální evidence. Podle návrhu zákona přes systém spuštěný 1. července sice nebude nutné podávat žádosti, dokumentaci v něm však žadatelé budou muset ukládat i nadále.

Problémy systému mezitím potvrzují v pokračující kritice jak profesní komory a svazy, tak samotní zástupci měst a obcí. „Téměř tři čtvrtiny starostů vnímá jako jeden z nejpalčivějších problémů potíže v roli přenesené působnosti státu, kdy obec zodpovídá za chod stavebního úřadu – celých 72 % a 60 % z oslovených se také setkává s potížemi v roli obce jako investora. Pouhých 5 % obcí uvedlo, že se s problémy s digitalizací stavebního řízení zatím nesetkalo,“ vyplývá z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, které se zúčastnilo přes 500 zástupců obcí napříč kraji, a který vznikal ve spolupráci se Svazem měst a obcí.

„Nejvíc obcí (71 %) zaznamenalo problémy s Portálem stavebníka. Druhou příčku nejčastějších potíží obsadil nefunkční Integrovaný systém stavebního řízení (63 %). Více jak třetina obcí (37 %) má problémy s Národním geoportálem územního plánování a pouze 11 % obcí nezaznamenalo problém s žádným z výše uvedených systémů. Jako vysloveně ohrožené žádosti o dotace a také obecní investiční projekty vnímá z hlediska nefunkčního ISSŘ 70 % obcí a 65 % se obává o své projekty kvůli nefunkčnímu Portálu stavebníka,“ vyplývá dále z průzkumu.

„V současnosti úřady hlásí, že systém vykazuje dramatické závady ve své funkčnosti, což způsobuje zpoždění ve vyřizování žádostí. Tyto problémy ohrožují plnění zákonných lhůt a mohou vést k finančním ztrátám nebo zastavení projektů. To vše se projeví v dlouhodobém horizontu. Podané projekty k 30. červnu budou vyřizovány standardní, papírovou cestou a zatím je jich dostatek. Pokud nedojde k rychlé nápravě systému a tento zásobník se vyčerpá, může dojít k dramatickému poklesu stavební produkce,“ uvedl k výsledkům průzkumu ředitel společnosti CEEC Research Michal Vacek.

Kritika po politické linii se pak nese především v duchu, že si vláda snaží „umýt“ ruce vyhazovem Pirátů a zbytek koalice se tak kroky kolem stavebního řízení snaží vyhnout zodpovědnosti. „Máme zde přímé škody v řádech stovek milionů korun, nepřímé v řádech desítek miliard korun, protože se jedná o ochromený stavební sektor, škody budou na hrubém domácím produktu,“ kritizoval vládu místopředseda opozičního hnutí ANO Karel Havlíček. Vinu podle něj nese několik ministrů Fialovy vlády i premiér.

Podobně se pak vyjádřil například i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. „Ještě v létě nám nejen Ivan Bartoš, ale i premiér Fiala i ostatní koaliční lídři tvrdili, že je možné, aby projekt DSŘ fungoval slušně během týdnů. Předpokládám, že každý z nich má fundované expertní zázemí, které jim tuhle naději nerozmlouvalo. Po fatální porážce Pirátské strany v krajských volbách si najednou všichni uvědomili, že to možné není. A že se musí znovu od začátku a že to nebude trvat týdny, ale roky. Podle mého názoru jsou jenom dvě možnosti: 1. Museli to vědět dřív, než až v čase po krajských volbách. 2. To, co dnes vláda rozhodla, není to nejvýhodnější pro ČR. Ať tak či onak, Ivan Bartoš nebyl zcela jistě jediným členem vlády, který v tomto projektu selhal,“ uvedl k vládnímu rozhodnutí na síti X.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Bezpohlavní Jaguar

KOMENTÁŘ

Skupina bezpohlavních bytostí vystoupí ze žlutého výtahu na povrch fialové planety. Různě poskakují, máchají kladivy i štětci, zatímco se objevují slogany jako ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články