Přepišme Green Deal. Jaké šance má český návrh? Peksa, Turek a Vondra v Echo Salonu

PEKSA, TUREK A VONDRA O EU

Přepišme Green Deal. Jaké šance má český návrh? Peksa, Turek a Vondra v Echo Salonu
V Salonu Echa se diskutuje, jak průchodný je nápad české vlády zásadně revidovat evropskou Zelenou dohodu a speciálně zrušit zákaz aut se spalovacími motory. Do studia přišli Alexandr Vondra, Filip Turek a na dálku se připojil Mikuláš Peksa. Foto: Markéta Burleová
2
EchoSalon
Daniel Kaiser
Sdílet:

V Salonu Echa tentokrát zkoumáme, jak průchodný je nápad české vlády zásadně revidovat evropskou Zelenou dohodu a speciálně zrušit zákaz aut se spalovacími motory. Do studia přišli místopředseda ODS Alexandr Vondra a jeho kolega v Evropském parlamentu a lídr Motoristů Filip Turek. Proti nim se na dálku připojil pirát Mikuláš Peksa, který sice nově už není v Evropském parlamentu, ale výmluvně jsme ho zastihli v Bruselu.

Celá audio a video verze zde.

Pánové, naši debatu vlastně svolal Petr Fiala, když před dvěma týdny prohlásil: Některé cíle Green Dealu se ukázaly jako nerealistické a budeme se je snažit upravit. Beze změn ohrožujeme budoucnost evropského automobilového průmyslu. Stejně mluví i ministr dopravy Martin Kupka, který se prý bude pokoušet dát v radě ministrů většinu pro změnu zákazu. Je to politicky reálné?

Peksa: Já si upřímně řečeno myslím, že spíš není. Když se bavíme o tom, jak se zbavit emisí oxidu uhličitého z osobní dopravy, jsou jen dvě cesty. Buď tedy administrativní zákaz, o kterém se tu chystáme bavit. Nebo reforma systému emisních povolenek, která zpoplatňuje i osobní dopravu; momentálně je v české sněmovně. Nabyl jsem dojmu, že z toho druhého, představy, že by zdražil benzin, je momentálně v Česku daleko větší panika. Takže upřímně řečeno možná je lepší, když se budou lépe prodávat elektroauta, než aby se těm stávajícím autům zdražoval benzin.

Pane Turku, vy jste taky v opozici, byť z druhého konce. Je nová česká iniciativa v EU realistická?

Turek: Česká vláda a v ní ODS tomu zákazu především měla zamezit, když jsme měli předsednictví. Už tehdy, v druhém pololetí 2022, bylo zjevné, že jsou to nesplnitelné cíle. Někdo tu brečí nad rozlitým mlékem, které rozlil on sám. Zelení aktivisté po celé Evropě dokonce předsednictví naší vlády chválili. Bohužel tehdy premiér Fiala i ministr Kupka předvedli, že o automobilovém průmyslu nevědí vůbec nic. Nedokázali domýšlet důsledky. My ostatní jsme řvali, a nic. Nedávno jsem našel svůj článek proti hybridům a elektromobilitě, je z roku 2010. Kdyby se ti politici zeptali odborné veřejnosti, dnešní situace vůbec nemusela vzniknout. Stačilo zeptat se lidí z automobilového průmyslu, a nemyslím tím PR oddělení, které musí naplňovat ESG (ukazatel vlivu firmy na životní prostředí, na společnost a na její řízení; firmy v ESG sbírají body, aby dosáhly na úvěry od bank – pozn. red.). Myslím tím konstruktéry, ty, kdo auta vyrábějí. Byla to obrovská chyba. A dnes přichází další ukvapený krok: Pojďme teď hned revidovat zákaz aut se spalovacími motory! Najednou. Nečekat do roku 2026, revizi co nejdřív. Přičemž akutní problém dneška je dodržování flotilových emisí, jak jejich limity automobilky budou muset plnit od nového roku. Takže automobilky buď budou platit pokuty, odhadem 15 miliard eur ročně, nebo nevyrobí dva až dva a půl milionu aut. Pokud má být průměr emisí 95 gramů na 100 ujetých kilometrů, a v České republice máme za září průměr 128 gramů u nově prodaných aut, tak to znamená, že automobilka za každé auto, které nesplnilo průměr, zaplatí pokutu. Nebo u každého prodaného auta se slušnou marží – větší motor, vyšší cena – musí někomu pod cenou vnutit dva elektromobily.

No a proč tedy nápad uspíšit revizi zákazu považujete za ukvapený?

Turek: Hodně lidí mi tvrdilo, že k tomu ještě možná není politická síla. Jestli je, tak o. k., já to samozřejmě podpořím vždycky. Ale pokud zákon stejně má platit od roku 2035, tak jestli ho s větší šancí zrušíme v roce 2026, nebo to s méně jistým výsledkem zkusíme v roce 2025? Všechno si vyžaduje nějakou strategii. Platná úprava ukázala, že ti politici, co ji prosadili, žádnou strategii nemají. Teď by jen rádi uhasili požár, který sami zapálili. Mimochodem se taky může stát, že zákaz spalovacích motorů ani nebude potřeba, protože prostě výrobci ještě před rokem 2035 padnou. Už se to v nějaké míře děje, Volkswagen poprvé hrozí zavřením továren i v Německu. A to je novinka, Volkswagen sice zavřel jednu továrnu v Číně, ale v Německu ještě nikdy.

Zkrácená verze na YouTube zde.

Celý Salon si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18:00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články