Vědci strhali „převratný“ film o Kolumbovi. Pochybují o věrohodnosti výzkumu

PŮVOD KRYŠTOFA KOLUMBA

Katedrála v jihošpanělské Seville, kde jsou ostatky Kryštofa Kolumba (1451-1506) uloženy. Foto: Shutterstock
1
Panorama
Echo24

Přední vědci a experti na genetiku a antropologii kritizují závěry dokumentárního filmu odvysílaného španělskou veřejnoprávní televizí TVE o víkendu, podle kterého Kryštof Kolumbus nepocházel z Itálie. Vědci poukazují na to, že studie DNA, na kterou se film odkazoval, nebyla zveřejněna ve vědeckém časopise, a nemohla být tak podrobena revizi dalších specialistů, píše dnes deník El País. Podle nich není ani jisté, že lze na základě DNA přesně určit etnický původ nějakého konkrétního člověka.

Expert na forenzní medicínu z univerzity v Granadě José Antonio Lorente a jeho spolupracovníci v dokumentárním filmu Kolumbova DNA - jeho skutečný původ (Colón ADN, su verdadero origen) tvrdí, že známý mořeplavec nebyl Ital, jak uvádí zavedené historické poznatky, ale žid ze západního pobřeží Středozemního moře, pravděpodobně ze Španělska. Prokázala to podle nich analýza DNA odebraného z ostatků mořeplavce uložených v katedrále v Seville.

Vědci především kritizují způsob, jakým skupina kolem Lorenteho své poznatky zveřejnila. Výsledky studie prezentovala nejdříve v dokumentárním filmu, který TVE velmi propagovala. Na listopad Lorente chystá tiskovou konferenci a později by měla vyjít i studie ve vědecké časopise.

"Odmítám komentovat jakýkoliv výzkum prezentovaný v dokumentárním filmu v televizi," řekl odborník na evolutivní antropologii Johannes Krause z německého Institutu Maxe Plancka. Podobného názoru je i vědec z Harvardovy univerzity David Reich. "Než uvěříme takovému tvrzení (o původu Kolumba), musí být zveřejněna všechna data a (všechny) poznatky," řekl Reich deníku El País. Podle Haralda Ringbauera z Institutu Maxe Plancka postup týmu kolem Lorenteho vyvolává pochyby ohledně věrohodnosti celého výzkumu.

Vědci také poukazují na technické problémy, které doprovází výzkumy DNA několik set let starých ostatků, a další nejasnosti v postupu španělských vědců. "Etnické původy jsou velmi komplikovanou záležitostí a nikdy není úplná shoda mezi DNA jedné osoby a jeho etnickým původem," uvedl vědec Rasmus Nielsen z Kalifornské univerzitě v Berkeley.

Dokumentární film opíral své poznatky vedle analýz DNA také o analýzu Kolumbových spisů, které jsou všechny napsané v kastilštině. Kolumbus navíc psal v kastilštině jako rodilý mluvčí, a ne způsobem obvyklým pro přistěhovalce z Janova, jehož rodným jazykem byla vulgarizovaná forma latiny typická pro Apeninský poloostrov, tvrdí film.