Black Badge. Jaký je Rolls-Royce Ghost
AUTO
Rolls-Royce má být velký, tedy full-size. Má být skutečně luxusní (zapomeňte na „obyčejné“ prémiovky) a jedinečný. Mít dostatečný výkon. A to vše musí být snadno rozeznatelné. Jaký je nový Ghost?
Abychom měli jasno, Ghost není úplně největší Rolls-Royce, který se vyrábí. Tím je Phantom, ve verzi s delším rozvorem 3772 mm a celkovou délkou 5982 mm. Ghost se ale nemusí stydět někde v koutě – na délku měří 5715 mm a stojí na rozvoru 5545 mm, to platí i pro verzi s delším rozvorem.
Rolls musíte nejdřív trochu vstřebat. Na první pohled si všímáte spíš povedené specifikace konkrétního kusu. Linie Ghostu jsou podobně jasné jako u Phantoma či Cullinghana nebo dalších modelů (Rolls-Royce aktuálně nabízí nově elektrické kupé Spectre), takže se soustředíme spíš na barevnou kombinaci. Jasně že Rolls můžete mít ve 40 000 různých barvách, ale pokud se vám líbí nějaká speciální barva, v rámci programu Bespoke ji dostanete.
O možnostech individualizace napovídá i oficiální štítek testovaného vozu. Barva karoserie Wittering Blue, barvy interiéru: primární je Charles Blue, sekundární Navy Blue a terciární Forge Yellow s tím, že dýhování se jmenuje Black Badge Technical Fibre. Obecně Black Badge znamená jakousi sportovnější, výkonnější verzi (poznáte podle černého znaku).
Co má Rolls-Royce za motor? Vrcholný V12 s přímým vstřikováním paliva, dvěma turby a výkonem 600 koní při 5000 otáčkách. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 900 Nm, což znamená, že i přes hmotnost 2490 kg zvládne zrychlit na stovku za 4,7 s a rozjede se až na 250 km/h.
Odemykáme vůz a pozorujeme slavnou sošku Spirit of Ecstasy, jak vyjíždí z kapoty. Tady je tmavě chromovaná. Dveře se otvírají lehce, interiér je vrcholně luxusní – nabízí výhled na hvězdnou stropnici nebo jednoduché, čisté tvary palubní desky. Oceňujeme originální přepínače a hlavně úžasně jednoduché ovládací prvky – viz voliče klimatizace nebo otočného ovladače hlavního displeje s krystalickou grafikou. A takových detailů tu je…
Jízdní zážitek je ohromující – Ghost je nabitý technologiemi, má pohon všech kol, natáčecí zadní nápravu, vzduchový podvozek a celou armádu asistentů (zcela nerušivých). Roztáčíme 21palcová karbonová kola a už v Praze jsme překvapeni plavným komfortem vzduchového podvozku a téměř úplným odstřižením od okolí. Nádhera! Ghost proplouvá provozem, místo otáčkoměru se na displeji posunuje procentuální ukazatel používaného výkonu.
Motor se zahřál a asfalt otevřel. Teď už konečně naplno využíváme sílu motoru, hladce přenášenou na kola pomocí osmistupňového automatu ZF 8HP. Dynamika odpovídá očekávání – Ghost okamžitě mocně zrychluje, dokud nepolevíte. V režimu Low se ještě trochu přitvrdí reakce a na volných silnicích vedeme Rolls sebejistě, svižně krajinou. Nedá se mu upřít jedinečnost, nejen sametový a tichoučký projev kultivovaného dvanáctiválce, ale i skvělý pocit z podvozku a vláčného, ale přesného řízení. Maskování hmotnosti dosáhlo další úrovně. Ghost filtruje okolí tak sebejistě, že nakonec volně pohybujeme vozem, sledujeme sošku na kapotě a užíváme si klasickou hudbu v super audiosystému Bespoke.
A zadní sedadla? Komfort je i tam znamenitý, k dispozici je takové malé multimediální kino. Zadní dveře se otvírají proti směru jízdy a stejně jako ty přední se zavírají tlačítkem, nikoli tahem. To je jediná věc, která nám přišla na celém autě trochu otravná, ale zase dotvářela jedinečnost Rollsu.
Ghost druhé generace je výrazně lepší než jeho předchůdce. Pohon všech kol se jistě hodí, kvalita zpracování a materiálů je stejně jedinečná jako celkový dojem z jízdy. Ghostu věříte, že vás v tichosti doveze kamkoli. Spotřeba 15,8 litru na 100 km není podstatným údajem, stejně jako objem zavazadlového prostoru 500 litrů. Mnohem podstatnější je status vozidla zhruba za 10 000 000 Kč. Ghost je jedinečný výtvor a právem patří na vrchol automobilové produkce.
Plusy:
Motor, komfort podvozku, celkový styl.
Minusy:
Tlačítko zavírání dveří, málo společného času.