„Naprostá katastrofa, kterou lze jen těžko vysvětlit.“ Proč se Tesla neprodává a co se děje na trhu

PRODEJE ELEKTROAUT

„Naprostá katastrofa, kterou lze jen těžko vysvětlit.“ Proč se Tesla neprodává a co se děje na trhu
Prodeje elektromobilů, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Trh s elektromobily zasáhla v uplynulém týdnu poměrně nečekaná zpráva – odbyt nejznámějšího amerického výrobce Tesla se podle všeho v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět procent na 386 810 vozů ze zhruba 423 tisíc vozů před rokem. Vykázal tak první meziroční pokles za téměř čtyři roky a výrazně zaostal za očekáváním analytiků. Mnohé to vedlo k spekulacím o stavu trhu s elektrickými vozy a konkurenceschopnosti západních výrobců.

Pokles prodejů společnosti Tesla je prvním poklesem počtu dodaných vozů od roku 2020, uvedl deník Wall Street Journal. Špatné výsledky společnosti v minulém čtvrtletí „byly naprostou katastrofou, kterou lze jen těžko vysvětlit“, uvedl v úterý analytik společnosti Wedbush Securities Dan Ives.

„Pro (šéfa firmy – poznámka) Elona Muska je toto období rozcestím, aby Tesla překonala toto turbulentní období, jinak by ji mohly čekat krušné dny,“ řekl Ives. „Vzhledem k pokračujícímu debaklu kolem marží, výroby a probíhajícím makro událostem bude Musk muset rychle převzít otěže zpět, aby získal zpět důvěru v očích Wall Street.“

Automobilka uvedla, že k poklesu odbytu v prvním čtvrtletí přispěly problémy způsobené narušením dopravy v Rudém moři a sabotáž, která omezila výrobu v její německé továrně. Analytici v anketě společnosti FactSet předpovídali, že Tesla za první čtvrtletí dodá zákazníkům 457 000 vozů, napsala agentura AP.

Tesla, v jejímž čele stojí miliardář Musk, se v poslední době potýká se zostřenou konkurencí a zpomalením růstu poptávky po elektromobilech. Automobilka naposledy vykázala meziroční pokles odbytu ve druhém čtvrtletí 2020, kdy musela omezit výrobu v důsledku pandemie nemoci covid-19, napsala agentura Reuters.

Asijská konkurence

Poslední dobou se nicméně Tesle objevuje konkurence v Asii. V Číně, která je největším automobilovým trhem na světě, čelí Tesla ostré konkurenci ze strany domácích automobilek, například společnosti BYD. Ta v loňském čtvrtém čtvrtletí vystřídala Teslu na postu největšího prodejce automobilů s čistě elektrickým pohonem na světě.

„V Číně Tesla čelí společnosti BYD a desítkám dalších konkurentů, kteří mají ambice expandovat do celého světa. V Evropě zavedené automobilky jako Volkswagen a BMW představily atraktivnější modely poháněné bateriemi. A ve Spojených státech prodeje elektromobilů nerostou tak rychle jako před rokem a mnoho kupujících dává přednost hybridním modelům, které kombinují benzinový motor s bateriemi a elektromotory,“ píše deník New York Times.

A dění okolo americké automobilky zaskočilo i investory. Akcie Tesly krátce po oznámení výsledků ztrácely přes pět procent. Od začátku letošního roku již přišly o zhruba třetinu své hodnoty. Finanční výsledky za letošní první čtvrtletí Tesla zveřejní 23. dubna.

„Pokud začneme s oceněním, pak je Tesla v příštích 12 měsících oceněna na 29násobek provozního příjmu. Pro srovnání, společnost BYD je ve stejném období oceněna na 5,8x provozního příjmu. Aby bylo relativní ocenění ještě unikátnější, očekává se, že BYD letos zvýší tržby o 25 procent, zatímco Tesla pouze o 10 procent,“ uvádí Peter Garnry, hlavní akciový stratég Saxo.

Pokles ceny akcií Tesly má negativní dopad na hodnotu Muskova jmění, která se podle údajů agentury Bloomberg od začátku letošního roku snížila o 40,5 miliardy dolarů (téměř bilion Kč). Tyto údaje přitom nezahrnují dnešní pokles akcií Tesly. Musk je podle nich s majetkem v hodnotě 189 miliard dolarů (zhruba 4,4 bilionu Kč) třetím nejbohatším člověkem na světě za zakladatelem společnosti LVMH Bernardem Arnaultem a zakladatelem firmy Amazon Jeffem Bezosem.

Z průzkumů a vyjádření odborníků podle agentury Reuters také vyplývá, že část potenciálních zákazníků Tesly ve Spojených státech odrazuje Muskův příklon k pravicové politice a některá jeho veřejná prohlášení.

Raphaelle Cassensová, obyvatelka Los Angeles, se vloni vzdala pronajaté Tesly Model Y a nahradila ji pronajatým elektrickým BMW i4. Jedním z důvodů, proč přešla k novému vozu, byl podle ní Musk. „Upřímně řečeno, vůbec ho nemám ráda jako člověka,“ citovaly New York Times Cassensovou, která je registrovanou demokratkou, ale označila se za nestraníka.

Jsou tu ale i jiné důvody, za které automobilka zcela nemůže. Továrna Tesly nedaleko Berlína musela minulý měsíc na zhruba týden zastavit výrobu kvůli přerušení dodávek elektřiny v důsledku požáru sloupu elektrického vedení. K sabotáži se později v dopise přihlásila radikální levicová skupina Vulkangruppe.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články