Seat Alhambra – volba rozumu
Seat Alhambra se vrátil na český trh. Po roční odmlce jej importér znovu zařadil do nabídky, protože poptávka po velkých MPV není tak malá, jak si všichni fanoušci SUV mysleli. Navíc vůz nemá mnoho alternativ: nanejvýš sourozence VW Sharan nebo dvojici Ford S-Max a Galaxy. Všechny tyto vozy dnes představují jedny z nejlepších rodinných vozů, zvlášť když máte víc než dvě děti.
Kvůli emisním předpisům se španělské MPV dodává výhradně s benzinovým čtyřválcem 1.4 TSI. Jenže to vůbec není špatná zpráva, právě naopak: i s těžším, sedmimístným provedením umí jezdit za 7,5 l, dynamikou díky 110 kW neboli 150 koním rozhodně nezaostává za naftovými Octaviemi a přidává i nesporné výhody: mnohem tišší chod, příjemnou pružnost a charakter, který ocení hlavně ženy, a v neposlední řadě i nízké provozní a servisní náklady.
Čtrnáctistovka na vůz překvapivě dobře stačí, rozjezdy i do prudkého kopce díky krátké jedničce zvládá bez problémů, na dálnici při 130 km/h točí kolem 2600/min, takže motor zůstává tichý a nezadýchá se ani v kopcích na Vysočině. K osmi litrům spotřeba roste jen na dálnici a pak při popojíždění ve městě, naopak na venkovských silničkách můžete brouzdat za 7 litrů.
Alhambra vznikla před deseti lety, modernizaci si odbyla v roce 2015, což s sebou nese určité vlastnosti – má malý displej navigace, jaký se už dnes nenosí, designem zrovna neuchvátí a nehýří moderními výstřelky, jako je sledování funkcí vzdáleně přes mobil. Ale na druhé straně netrpí neduhy současné doby: leccos obsloužíte hezky bezpečně tlačítkem a nelovíte například vyhřívání sedadel ve skrytém menu na dotykovém displeji, k tomu se chlubí 70litrovou nádrží (ujedete 1000 kilometrů bez tankování).
Za výbavu se stydět nemusí a její hlasové ovládání srozumitelnou češtinou i rychlostí překoná všechny soudobé systémy napojené povinně na ne vždy dobře fungující internet. Nechybí spojení s telefonem přes Apple CarPlay nebo Android Auto, k dispozici máte i důležité bezpečnostní asistenty, jako je sledování slepého úhlu, udržování v jízdním pruhu, hlídání provozu při couvání nebo čtení dopravních značek.
Důkazem jistého stáří jsou pouze xenonové, nikoli LED světlomety, ty nelze objednat ani za příplatek. Aspoň že rozměrné lampy dobře svítí, jsou bixenonové a s funkcí natáčení i s automatickým přepínáním dálkových světel.
Zcela zásadní výhodou Seatu Alhambra je dokonalý výhled. Jednak přes rozměrné čelní okno, což nenabídne žádné SUV, u něhož pohledu před vůz vždy vadí kapota, ale také do stran. Moderní vozy mají mnohem výš umístěnou dolní hranu oken, což menším řidičům nebo ženám zhoršuje orientaci, třeba u obrubníků. I to je důvod, proč často za volantem relativně velkého vozu potkáte maminky, které se s MPV tohoto formátu nemusí bát ani hustého městského provozu.
Návrat Seatu Alhambra je dobrá zpráva pro všechny pragmatické rodinné typy: ať už jako dostavník na prázdninové cesty, nebo druhé auto do rodiny pro potřeby maminky a třeba i pěti dítek, tohle auto nezklame. Dlouze mluvit o velkém kufru při objemu 658 l nemá smysl, velkým plusem jsou i zadní posuvné dveře, na přání elektricky ovládané. Není divu, že si dovozce Alhambru nacenil docela sebejistě: ovšem za 965 tisíc korun nabízí mnohem víc užitku než stejně drahá našňořená SUV, o kombi ani nemluvě.
Alhambra se nyní nabízí v dobře vybavené verzi Xcellence, jejíž slušnou bezpečnostní výbavu můžete dále rozšiřovat o vysloveně luxusní doplňky: masážní sedadlo řidiče, adaptivní podvozek či nezávislé topení.
Interiér nehýří obřími obrazovkami a digitálními funkcemi – a to je dobře. Zato nabízí spoustu místa vzadu, pět míst s isofixy (!) a v druhé řadě posuvná sedadla s naklápěním opěradel.
Rodinný Seat není designérský hit, ale pragmaticky řešené a mimořádně prostorné auto, kterému nechybí elegance a švih.
Plusy: Nepřekonatelný prostor, posuvné dveře, tichý a úsporný motor, tři isofixy v druhé řadě, solidní výbava, „poctivé“ ovládání hlavních funkcí tlačítky.
Minusy: Vyšší cena, nevýrazný design, malý palubní displej, nelze objednat LED přední světlomety.