Praha se chlubila zahájením stavby metra D již v létě 2019. Stavět se začne nejdříve na jaře

PRAŽSKÉ METRO

Praha se chlubila zahájením stavby metra D již v létě 2019. Stavět se začne nejdříve na jaře
Primátor při zahájení geologického průzkumu. Foto: Facebook / Zdeněk Hřib
1
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Od té doby, co se v Praze otevřely stanice trasy metra A mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol, tak výstavba metra v hlavním městě v podstatě stagnuje. V historii výstavby metra přitom takto dlouhé prodlevy nikdy nebyly. Přestože se nová trasa měla začít budovat již tento měsíc, odsunul dopravní podnik zahájení stavby až na příští rok.

Nová koalice od počátku své existence tvrdí, že výstavba metra D patří mezi její priority. V roce 2019 začala s velkou slávou geologický průzkum, o kterém s oblibou tvrdila, že je již začátkem budování metra, jelikož budou některé štoly použity například jako větrací šachty. Slavnostního zahájení průzkumu se v červnu 2019 zúčastnil se sbíječkou v ruce jak primátor Zdeněk Hřib (Piráti), tak jeho náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Přestože se koalice ráda chlubila tím, že je metro D již ve výstavbě, z dopravního podniku zaznívá, že se zahájení stavby uskuteční nejdřív až na jaře 2021. Kvůli pandemii koronaviru se DPP prodloužilo například stavební řízení nebo lhůty pro výběrová řízení. Stavební řízení protáhlo rovněž množství připomínek.

„Při tvorbě harmonogramu se musí počítat i s nepředvídatelnými okolnostmi a zároveň stavební řízení rozsáhlých infrastrukturních staveb bývají komplikovaná. Je potřeba s tím počítat. Neočekávám, že by to mělo nějakým způsobem ovlivnit další rozvoj městské hromadné dopravy v Praze. Samozřejmě budeme muset o tyto měsíce prodlení posunout úpravu povrchové veřejné dopravy, která projde změnou po zavedení metra D do provozu,“ sdělil pro Echo24 Scheinherr.

Na odsunutí projektu upozornil vedoucí oddělení komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík. „Před koronakrizí jsme říkali, že bychom chtěli začít stavět letos v září. Podle aktuálního vývoje bychom v optimistické variantě mohli začít stavět na jaře příštího roku, podle pesimistické o půl roku později, to jest na podzim příštího roku,“ uvedl Šabík. „Čtvrtou linku pražského metra bychom rádi zprovoznili ve druhé polovině roku 2028, bude ale záležet na tom, kdy budeme moci začít stavět první úsek,“ doplnil.

Kvůli epidemii koronaviru se prodloužily například lhůty v tendrech na firmu, která provede stavební práce v úseku mezi Pankrácí a Olbrachtovou. „Během nouzového stavu procesy stavebního řízení běžely mnohem pomaleji, respektive v omezeném režimu,“ uvedl Šabík. O stavební povolení na úsek Pankrác-Nové Dvory podnik požádal na konci loňského roku. Stavební řízení se protáhlo také kvůli námitkám a jejich vypořádání, které bylo pracnější.

Místo 40 miliard bude metro stát 72,6

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je 72,6 miliardy korun a investorem je DPP.

Původně se přitom počítalo s částkou 40 miliard. Na začátku roku 2019 se zase hovořilo zase o sumě 57 miliard. „Zmíněná částka rozhodně neznamená žádnou závaznou kalkulaci. Jedná se o přibližné vodítko pro úvahy o rozpočet Prahy na další roky. Částka 40 mld. byla kalkulována před šesti lety v roce 2013. Od té doby naši předchůdci s metrem D bohužel vůbec nepohnuli a na základě současných cen se dostáváme na vyšší částky. Kromě toho se částka navýší kvůli dodatečným pracím (například doplňkový geologický průzkum) nebo nákupu delších souprav vozů metra (14 kusů po 100 metrech délky namísto původně plánovaných 60 metrů),“ uvedl v únoru 2019 pro Echo24 Scheinherr.

DPP dokončil v létě loni zahájený geologický průzkum na dvou ze čtyř míst. V místech dokončeného průzkumu chystá podnik ještě jeden až tři průzkumné geologické vrty do prostoru tzv. obratových kolejí budoucí stanice metra Pankrác. Vrty se uskuteční z povrchu. Na zbylých dvou potrvá průzkum až do léta příštího roku. Většina tunelů z geologického průzkumu bude součástí budoucího metra D.

Kromě průzkumu DPP vyhodnocuje nabídky uchazečů v tendru na zhotovitele stavby a monitoring úseku Pankrác-Olbrachtova. „Nicméně čekáme v této záležitosti na rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Současně běží stavební řízení na úsek Pankrác D – Nové Dvory,“ uvedl Šabík.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články