V Německu začnou jezdit elektrické koloběžky. Z velkých zemí Evropy se neprosadily už jen v Británii

Fenomén elektrokoloběžek

V Německu začnou jezdit elektrické koloběžky. Z velkých zemí Evropy se neprosadily už jen v BritániiNOVÉ
Svět

Echo24

Německá Spolková rada (horní komora parlamentu) v pátek povolila provoz elektrických koloběžek na silnicích a cyklostezkách v zemi. Provozovatelé tak budou moci půjčovat zákazníkům přístroje jedoucí až 20kilometrovou rychlostí. Jediným větším státem, kam elektrokoloběžky ještě nepronikly, tak zůstává Velká Británie, píše server Deutsche Welle.

Ministr dopravy Andreas Scheuer v koloběžkách vidí ideální doplněk ke stávající situaci, který by mohl snížit používání aut na krátké vzdálenosti a tím i produkované emise. Firmy a poskytovatelé zase kladou důraz na flexibilitu a snadnost užití. Koloběžku je možné mít vždy připravenou ke spontánní cestě po městě, argumentují. Systém by měl dle ministra začít fungovat v létě.

Najdou se však také kritici, kteří upozorňují na riziko zahlcení dopravních cest i zvýšené nebezpečí úrazu v zahuštěné dopravě. „Existuje riziko, že motorizovaná doprava vytlačí veškerou nemotorizovanou na cyklotezky,“ řekl dopravní expert neziskové organizace Přátelé Země Německo (BUND) Jens Hilgenberg deníku Neue Osnabrücker Zeitung. Dalším problémem je podle něj krátká životnost samotných koloběžek,, většina evropských metropolí je musí obměňovat po třech měsících. „Nejenže hrozí, že centra měst zaplaví rozbité koloběžky, ale bude se plýtvat materiály jako hliník nebo lithium,“ dodává. 

Ortoped Christoph Spering zase upozorňuje na to, že elektrokoloběžky výrazně zvyšují nebezpečí úrazu. „E-koloběžky jsou v městské dopravě extrémně nebezpečné, částečně proto, že další účastníci provozu mají problém si zvyknout na jejich přítomnost,“ uvedl. Varoval také před pády a vážnými poraněními končetin.

Na chvostu je Británie

Německo v tomto za ostatními evropskými státy značně zaostalo. Zavedení koloběžek provázely dlouhé diskuse. Kupříkladu v České republice jezdí zelené koloběžky společnosti Lime od října loňského roku. Ještě pomalejší v adaptaci je však Velká Británie. Tam už desítky let platí zákaz prostředků a přístrojů, jako jsou právě elektrokoloběžky, Segwaye či hoverboardy. V posledních měsících se nicméně zdá, že by se situace mohla změnit a i ostrovy by se mohly novým způsobům přepravy po městě otevřít. Hovoří o tom především ministr dopravy Jesse Norman. 

Čtěte také: Příklad pro ČR? Elektrokoloběžky v Paříži dostanou speciální parkovací místa

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.