Praha plánuje rozšířit parkovací zóny. Městské části chtějí změny v systému
PARKOVACÍ ZÓNY
Hlavní město v návaznosti na žádosti některých městských částí připravuje úpravy systému parkovacích zón. Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že změny nyní projednává magistrátní komise pro parkování, která by měla během několika měsíců představit varianty dalšího postupu.
Změny by se mohly týkat Prahy 1, která jich navrhuje několik. Do systému se plánují zapojit Praha 10 a 9, další městské části by chtěly nynější oblast zón na svém území rozšířit.
„Změny chystáme, na konci září by mi komise měla představit několik variant, kam jít se zónami placeného stání dál,“ uvedl radní. Komise projednává i požadavky městských částí, které v návaznosti na svoje zkušenosti navrhují změny systému, případně se do něj chtějí zapojit.
Praha 1 podle radního městské části pro dopravu Davida Skály (Praha 1 Sobě) řeší problém nedodržování zón a velkého množství aut v centru. „První námi navrhovaná změna je, že chceme zdražit abonentní stání,“ uvedl radní. Stání pro podnikatele nyní vyjde na 7000 korun ročně za první auto, stání pro každé další auto stojí 36 000 korun. Vedení Prahy 1 podle Skály navrhuje zvýšení ceny za první vůz na 18 000 a postupné navyšování s každým dalším autem.
Další z návrhů je rozdělení Prahy 1 na několik oblastí. Abonentní parkovací oprávnění budou vždy platit jen pro jednu z nich, takže podnikatelé nebudou moci zaparkovat kdekoliv, ale jen u svého sídla. Nyní je podle radního běžná praxe, že si například taxikáři zřídí sídlo firmy na území Prahy 1 a poté si pořídí oprávnění, se kterým můžou parkovat po celém centru.
„Poslední krok, který plánujeme, je úplný zákaz parkování na modrých zónách pro nerezidenty,“ řekl dále radní. Modré zóny jsou určeny jen pro parkování rezidentů, což nyní podle něj mnoho řidičů nedodržuje – je to zřejmě dáno i absencí parkovacích automatů. Lidé podle radního nemusí vůbec vědět, že platit mají, čemuž odpovídá i mnohem větší výběr na parkovném ve fialových zónách, kde automaty jsou a kde vedle rezidentů mohou po určitou dobu parkovat za poplatek i ostatní. Ruku v ruce se zákazem parkování nerezidentů v modrých zónách by proto měly být rozšířeny fialové, dodal Skála.
Parkovací zóny nyní v širším centru fungují v Praze 1 až 8, v plánu je rozšíření do Prahy 9 a 10. Radnice desáté městské části o plánu rozhodla teprve nedávno a magistrát chce požádat o rozšíření zón ve dvou fázích. V první by měly začít fungovat na území Vršovic, Strašnic, Malešic a části Vinohrad, později by se rozšířily na Bohdalec, do Záběhlic a na Zahradní Město.
Záměr zavedení parkovacích zón zástupci vedení městské části představili veřejnost v kulturním domě Barikádníků ve Strašnicích. Místostarosta Filip Humplík (ODS) uvedl, že podle plánu radnice by zóny v Praze 10 měly být zavedeny v létě příštího roku. Parkování by mělo rezidenty stát 600 korun za rok v případě, že si zaplatí jen parkování v širším okolí svého bydliště. Pokud budou chtít zaparkovat kdekoliv Praze 10, má to být 1200 korun za rok, což je standardní sazba v pražském systému placeného stání.
Připojit se chce i Praha 9, tamní vedení radnice však chce, aby režim umožnil krátkodobě zaparkovat i příbuzným rezidentů a drobným živnostníkům. Na celém území chce smíšenou zónu, ve které by mohli za poplatek parkovat i nerezidenti, první dvě hodiny stání by podle radnice měly být zdarma a každá další započatá hodina za 30 korun.
Systém se postupně rozšiřuje, protože parkující auta se přelévají na městské části, které se zónami sousedí. Naposledy začalo placené parkování loni v létě fungovat v části Prahy 4. Chce požádat o rozšíření. „Konkrétní řešení, tj. kdy se zóny rozšíří a do jakých lokalit, současná rada městské části projedná a schválí pravděpodobně v červenci,“ uvedl mluvčí radnice Jiří Bigas. Dodal, že minulá rada plánovala rozšíření do Braníka a od současné zóny placeného stání až po Jižní spojku.