Dobrodruh s něčím navíc, to je kompaktní SUV Mini Countryman

MINI COUNTRYMAN S All4

Dobrodruh s něčím navíc, to je kompaktní SUV Mini Countryman 12
Auto

MINI Countryman symbolizuje zřejmě nejstylovější kompaktní SUV, které zaujme nejen svým vzhledem, ale také sebevědomými jízdními vlastnostmi a vnitřním prostorem. S vestavbou Egoe Nest se paleta jeho schopností ještě rozšiřuje. O ní bude řeč později.

Představa o kompaktním SUV se v případě Countrymanu vyplnila a už při představení první generace v roce 2010 se dokázala trefit zákazníkům do vkusu. Novinka se poměrně brzy stala oblíbenou, a proto nikoho nepřekvapilo, když v roce 2017 přišla na svět druhá generace, která se aktuálně vyrábí v Nizozemsku.

V nabídce je dnes řada verzí, samozřejmě jsou benzinové vedle naftových, ale také plug-in hybridní. K našemu testu tentokrát dorazila zřejmě nejlepší motorizace, skrytá pod písmenem S. Zatímco nejsilnější verze JCW je až zbytečně tvrdá, „esko“ nabízí příjemný soulad slušného výkonu 178 koní a trochu komfortnějšího nastavení.

Námi testovaný vůz byl vybaven pohonem všech kol ALL4, který tradičně funguje velmi hladce a nerušivě, bez nutnosti jakkoli ho ovládat. Pro lepší reakce na plynový pedál je dobré zvolit režim Sport a do S přepnout i osmistupňovou převodovku, která si pak s motorem lépe rozumí a udržuje použitelnější otáčky. Nedá se říct, že s výkonem 178 k by byl Countryman S zrovna brutálně dynamický (zrychlení na stovku dokáže za 7,3 s, jeho maximální rychlost činí 222 km za hodinu), ale pohybuje se svižně a sebevědomě. Výhodou je dobře naladěný podvozek a citlivé řízení, které přispívá k celkové sladěnosti jízdních vlastností. Celková spotřeba se pohybuje od 8 do 11 litrů na 100 km, záleží samozřejmě na jízdním stylu.

Celý interiér je prostorný a má také dobře vyřešená odkládací místa. Nevzhledný displej místo přístrojového štítu bychom si docela klidně odpustili, ale na druhou stranu zase musíme ocenit dlouhou řadu různých tlačítek a přepínačů, sloužících k ovládání všeho podstatného. Dobře funguje rovněž konektivita, rušivé bezpečnostní systémy lze snadno vypnout.

Jelikož v současné době jsou v oblibě nejrůznější varianty obytných automobilů, vůz byl vybaven kempingovou vestavbou od společnosti Egoe Nest. Ta je na trhu k dispozici v několika verzích (včetně možnosti stanu na střechu) s tím, že hlavní modul zabírá kompletně celý zavazadlový prostor. Nabízí ale praktickou kuchyňku (včetně šestnáctilitrového kanystru s vodou) s umyvadlem a také sprchu, plynovou kartuši a dva hořáky, prkénko a nějaké ty úložné prostory či doplňky (například sekyru). U verze bez stanu je ke spaní využit interiér vozu se sklopenými opěradly zadních sedadel. Do prostoru se během několika minut nainstaluje rošt s matrací o délce 1950 mm a šířce 1015 mm (plus dvakrát 150 mm). Jistěže se tady nedá očekávat komfort normální postele, ale na přespání dvou dobrodruhů to stačí – jen je pochopitelně nutné najít na noc takové místo, kde vůz bude stát rovně.

Celá vestavba je vyrobena docela kvalitně a bytelně. Její nevýhodou je snad jen skutečnost, že Countryman není příliš velký automobil, a tak je nutné neustále přemisťovat zavazadla. Cena celé soustavy Camper NST CA 200 o hmotnosti 75 kg činí 111 200 Kč s DPH. Vestavbu lze samozřejmě podle potřeby vyjmout a ve dvou lidech uložit třeba do garáže, čímž Countryman opět získá svých 450 až 1390 litrů využitelného zavazadlového prostoru.

A cena? MINI Countryman S ALL4 začíná na částce 913 900 Kč, v ní je zahrnuta i dobrá výbava. Příplatkové prvky mohou s cenou samozřejmě zahýbat, nutno však jedním dechem dodat, že nikoli extrémně. Tento vůz může sám o sobě představovat velmi příjemného společníka pro mladou rodinu, takovou, která má ráda dobrodružství a neokoukaný styl. Verzi S nelze než doporučit, a to zejména kvůli fajn motoru a příjemně naladěnému podvozku. Vestavba pak může posloužit například páru, který na víkendy rád vyráží na výlety do přírody a namísto hotelového pokoje preferuje trochu divočejší přístup.

Plusy:

Motor, podvozek, jízdní vlastnosti, ovládací prvky.

Minusy:

Vestavba zabírá celý zavazadlový prostor, reakce převodovky v běžném režimu.