Jeep Wrangler Rubicon: Analogový vůz v digitální době
Jeep Wrangler Rubicon
Když se řekne Jeep, většině se vybaví terén. A také klasický Willis nebo o něco novější a neméně kultovní CJ-7. A také Wrangler, jehož aktuální generaci jsme protáhli divočinou. Příjemně osvěžující.
Jeep má v současné době velmi slušnou nabídku SUV a off-road vozidel. Nejvíc samozřejmě frčí malá SUV. Jeep reaguje na poptávku novým modelem Renegade, o něco větším Compassem, ještě větším faceliftovaným Cherokee a větším Grand Cherokee. Mnohem zajímavější je ale jiná modelová řada, jež si nehraje na luxus, ale sází na funkčnost: legendární Wrangler, který začal svou dráhu už v druhé
polovině 80. let a drží se toho, co mu jde nejlépe.
V nabídce jsou dvě verze rozvoru (tří- a pětidveřová karoserie) a několik úrovní výbav. Kromě základní verze Sahara stojí za pozornost hlavně model Rubicon, tradičně zaměřený spíš na terénní schopnosti než na cokoli jiného. Právě krátký Rubicon je po dlouhé době auto, které v šedi vzájemně si podobných SUV zaujme. Mechanické, analogové auto s pořádnými pákami na ovládání čtyřkolky, omyvatelným interiérem a
terénními pneumatikami aby člověk pohledal. Jeep se v tomto ohledu naštěstí drží svého odkazu a
tuhle nabídku má.
Čtvrtá generace Wrangleru je sice modernější – poznáte to zejména podle předních a zadních LED světel,
menšího úhlu předního skla a modernějšího interiéru s různými serepetičkami v oblasti konektivity
a dalších detailů –, ale základ zůstává: robustní podvozek na rámu, hranatá karoserie a pořádná
technika, která by vás nikde neměla zahanbit.
Tak například čtyřkolka má sice nový automatický režim, ale zůstaly jí elektronické uzávěrky předního
i zadního diferenciálu. Navíc lze tlačítkem snadno odpojit oba stabilizátory a užít si tak ještě brutálnější výkyv náprav. Vedle voliče automatické převodovky je druhá páka, se kterou při troše snahy a síly zařadíte nebo vyřadíte redukci. Na většinu vašich ambicí ji ale nebudete vůbec potřebovat, a to hlavně díky čtyřkolce, krátkému rozvoru, skvělým nájezdovým úhlům a pneumatikám BF Goodrich Mud-Terrain T/A.
S Rubiconem jsme zažili skutečný terén i silnice, a můžeme tedy zodpovědně prohlásit, že jeho sebejistota je překvapivá. Bylo jasné, že zlomy a křížení náprav zvládne v pohodě, ale nečekali jsme, že přitom bude celek tak komfortní. Pérování krásně pobíralo veškeré záludnosti, čtyřkolka nezaváhala a pochvalu zaslouží i upravený automat (ačkoli sem patří spíš manuální převodovka).
Motor 2.2 CRD je podobně oldschoolový jako zbytek auta. A je to vlastně dobře. Chrochtá, cvrliká, ale
tahá přesně tak, jak je třeba. Benzinový šestiválec o objemu 3,6 litru by určitě pod kapotou vynikl víc, ale
vznětový čtyřválec je o. k. Chválíme logickou práci osmistupňové převodovky, která je s motorem
dobře sladěná.
Na silnici je Rubicon hodně svérázný, a to zejména velkými náklony karoserie a řízením s ohromným převodem. Zatáčka se nedá vykroužit najednou, ale to k tomu patří. A když se náhodou netrefíte na asfalt, vlastně to vůbec nevadí. Terénní pneumatiky hučí relativně normálně, rozhodně to není nic, co by iritovalo posádku. V rychlosti kolem 100 km/h (víc nemá cenu jezdit) je úroveň jejich hluku snesitelná a vlastně jsme čekali, že bude dokonce vyšší. Komfortní podvozek byl zmíněn, na silnici se nic nemění – tedy kromě toho, že nemusíte řešit výmoly, nerovnosti, obrubníky a podobné překážky. A to je fajn.
Interiér Wrangleru si zachovává svou jedinečnost a zároveň je moderně funkční, dokonce i svým
způsobem elegantní. Oceňujeme tři vstupy USB, micro USB, aux a funkční infotainment. A hlavně: sundávací střechu! Tohle je další jedinečnost Wrangleru.
Nový Wrangler už je v různých verzích v prodeji a ceny jsou nastaveny příznivě: dobře naspecifikovaný vůz se vším, co potřebujete, koupíte za 1,5 milionu, dobrý kousek klidně o 200 000 Kč levněji.
Plusy:
Schopnosti v terénu, styl, zábava mimo silnici.
Minusy:
Hučení od pneumatik, jízda na delší vzdálenosti.