10 Renault Megane R.S. Trophy

Renault Megane R.S. Trophy: Radost nezmizela

autotest

Témata:

Hot-hatche s předním pohonem nejsou zrovna řidičskou nirvánou. Ovšem Megane R.S. Trophy dokazuje, že to stále jde dělat zábavně.

Megane začal svou dráhu v roce 1995 a v současné době se ve Španělsku vyrábí ve čtvrté generaci. Ačkoli model platí hlavně za běžný vůz nižší střední třídy, navíc nabízený i v praktické karoserii kombi a sedan (GrandCoupé), u něhož zákazníci oceňují hlavně férovou cenu a slušnou výbavu a dobrou nabídku různě výkonných benzinových a naftových motorů, už nějaký pátek existuje i ostrá verze, zvaná R.S. (podle Renault Sport, který stojí za jeho laděním). Když už máme léto plné hot-hatchů, pojďme se mu podívat na zoubek.

Renault Megane R.S. (a ostré Clio R.S.) jsme vždy považovali za to lepší, co v úzkém segmentu „sportovních“ hatchbacků existuje. Ostatně náš správný úsudek dokresluje i řada různých ocenění, kterých R.S. za svou nedlouhou historii získalo. Aktuální, třetí generace Megane R.S. je založena na současném Megane, ale je značně odlišná – o síle pod kapotou a schopnostech napovědí nejen širší podběhy kol a velká kola, ale i specifické doplňky. Vůz je nabízen ve třech výbavách: 280-Sport, 280-Cup a 300-Trophy. Jak správně tušíte, číslo označuje
výkon motoru.

Pod kapotou pracuje přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru, nabízející výkon 300 koní a 420 Nm točivého momentu. V praxi to při hmotnosti 1419 kg znamená schopnost zrychlit z klidu na stovku za 5,7 s a maximální rychlost dosahující hodnoty 260 km/h. Zajímavé hodnoty představující (podobně jako u VW Golf GTI TCR), jak daleko došly malé ostré hatchbacky – mají podobné dynamické parametry jako supersporty před dvaceti lety.

Usazení do skvěle tvarovaných sedadel Recaro s velmi výrazným vedením těla vzbuzuje očekávání, stejně jako hutný zvuk motoru, utlumeně dunící zpod kapoty. Na pohled to je sice jakási nepříliš estetická změť trubek, ale o tom to není. Podobně nevzhledných věcí najdete u vozu víc – stačí se podívat na displej uprostřed palubní desky, který vyšel z módy tak před sto lety. Ale nevadí. Hlavní je zážitek z jízdy, ten R.S. umí nabídnout velmi intenzivní. Instalace řízení zadní nápravy 4Control se sice lehce podepsala na nárůstu hmotnosti, ale zase přispěla k citlivějším reakcím při zatáčení. Při řízení vzpomínáme na předchozí generaci a její nečekaný cit. Ta současná totiž mění směr sice rychle a přesně, ale trochu necitlivě. Těžká 19palcová kola jen těžko zvládají koleje a vůz má
tendenci pod náporem točivého momentu různě tahat za volant, takže vyžaduje pevnou ruku.

Při každodenním používání brzy zjistíte, že Megane R.S. není synonymem pro komfortní ježdění, k tomu existují základní verze s malými koly a motory. Pětidveřová karoserie se příliš nekroutí, při okreskovém řádění si stejně všímáme spíš síly nadechujícího se motoru, slušného řazení a citlivých, účinných brzd. R.S. umí být pekelně rychlým vozem, který běžnému řidiči při jízdě zježí chlupy a může ho i pěkně vyškolit. Není zákeřný, jen prostě vyžaduje ovládací síly (například i při mačkání spojky či řízení) odpovídající jeho charakteru. Při klidném ježdění umí jezdit za 8,5 litru na 100 km, v nejostřejším režimu při drsném zacházení pak spotřeba samozřejmě dramaticky stoupá, stejně jako hluk způsobený centrálním výfukem, chlapácky prskajícím do okolí.

Zatímco normální pětidveřový Megane koupíte již od 364 900 Kč a dostanete to za to slušný vůz s dobrou výbavou, vrcholný R.S. je samozřejmě tak trochu imagemaker a podle toho je také určena jeho cena. Verzi 280 pořídíte v nižší výbavě R.S. za 740 900 Kč, vrcholné R.S. Trophy je o 100 000 Kč dražší s tím, že dalších 40 000 Kč zaplatíte (což nedělejte) za převodovku EDC. V rámci třídy ostrých hot-hatchů je to férová cena za vůz, který stále patří na vrchol svého segmentu z hlediska zábavnosti jízdy, vyváženosti a využitelnosti.


Foto: Renault

Plusy:
Motor, jízdní vlastnosti, zvuk, cena.


Minusy:
Velmi tuhý podvozek, vzhled displeje.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.