Jeep Grand Cherokee: S americkým šmrncem
Jeep Grand Cherokee
Jeep dnes nabízí řadu různě velkých SUV a terénních automobilů. Stálicí v nabídce je SUV střední velikosti zvané Grand Cherokee. Model Grand Cherokee se aktuálně prodává ve čtvrté generaci po menším faceliftu z roku 2016, který se zaměřil na drobné oživení grafiky přední a zadní části, materiály v interiéru a výbavu. Ostatně proč výrazně měnit něco, co funguje (a dobře se prodává)? U nás Grand Cherokee je nabízen s několika šestiválcovými, a dokonce i osmiválcovými motory. Vhodnou volbou je ovšem verze s turbodieselem 3.0 V6 o výkonu 250 k.
První pohled odhalí, že Jeep nezapře americké geny a zejména přední část s výraznou maskou chladiče vyzařuje sílu a dominanci. Ostatně robustní je celý vůz, o čemž svědčí i hmotnost testované verze přes 2,4 tuny.
Interiér Jeepu potěší svou uživatelskou přívětivostí – uspořádání ovladačů je logické, palubní systémy fungují rychle a jsou až na drobnosti (nastavení ventilace) přehledné, a to včetně navigace. Přístrojový panel je u všech verzí výbav kombinací 7palcového TFT displeje s možností řady vlastních nastavení (například zobrazování terénních systémů) a klasických ukazatelů rychlosti, paliva a teploty s mechanickými rafičkami. Systém, který je sympatický. Není nutné zmiňovat, že Jeep nabízí dva dobře přístupné USB vstupy plus AUX a 12V zásuvku. Z bezpečnostních systémů dobře funguje funkce držení v pruzích a parkovací prvky, naopak preaktivní varování před nárazem je příliš horlivé. Vnitřní prostor je celkově kvalitně zpracován, s vyváženým poměrem mezi funkčností (odkládací prostory) a vkusem (kůží pošitá palubní deska). Velkým překvapením testované verze S jsou sedadla s výrazným bočním vedením a velmi dobrými možnostmi nastavení. Cestující vzadu si užívají víceméně podobný komfort jako ti vpředu. Zavazadlový prostor je rozměrný (782 l) a sklopením zadních opěradel vzroste až na skvělých 1554 litrů skutečně využitelného místa. Víc než dostatek pro veškeré potřeby dobrodružně založených majitelů.
Proč to zmiňujeme? Grand Cherokee totiž není jen nějaké pozérské SUV do města. Naopak, má stálý pohon všech kol, navíc vybavený systémem kontroly trakce Selec-Terrain a volitelnými pohony Quadra-Drive II a redukční převodovkou. V praxi to znamená, že limitem v terénu budou nakonec téměř vždy použité pneumatiky, a to zejména na mokru a v bahně. Testovaný vůz nebyl vybaven příplatkovým vzduchovým odpružením Quadra-Lift, ale pohodlně si vystačil s ocelovými pružinami. Míra komfortu byla optimální, vůz krásně pohlcoval nerovnosti a na rovném povrchu vynikal jistotou a čitelností. V zatáčkách je ovšem patrná vysoká hmotnost a jakási těžkopádnost, která je pro Jeep charakteristická a zcela zřetelně ho odlišuje například od německé konkurence. Je to vlastnost, podobně jako necitlivé, tuhé řízení.
Vidlicový turbodiesel je vhodným motorem. Kromě výkonu 250 k totiž vyniká točivým momentem 550 Nm, což bohatě postačí v terénu i na silnici. Zrychlení na 100 km/h za 8,2 s považujeme za důstojné, stejně jako maximální rychlost lehce přes 200 km/h. Kombinované spotřeby 8,3 l na 100 km se při troše snahy dá skutečně dosáhnout, ale pravděpodobnější je hodnota 10 l na 100 km. V pořádku. Automatická osmistupňová převodovka je standardem všech verzí a její chování lze popsat jako trochu letargické, bez zbytečné snahy navíc. Svou práci ale dělá dobře a nelze si na ni stěžovat.
Jeep je celkově příjemný vůz, se kterým se řidič rychle skamarádí a zvykne si na něj. Není na něm nic, co by vyloženě otravovalo, a zadané úkoly zvládá s vyzařující sebejistotou. A navíc je velmi přitažlivě oceněn. Základní verze stojí 1 344 400 Kč, což je na šestiválcové, dobře vybavené schopné SUV velmi dobrá cena. Testovaná verze S vyjde zhruba na 1,8 milionu Kč, vrcholná Trailhawk s osmiválcem 6,2 litru o výkonu 710 k pak na necelé 3 miliony Kč. Svou ideální verzi si najde každý…
Plusy:
Komfort, interiér, odolnost, pohon.
Minusy:
Těžkopádnost, nepřehlednost karoserie.