Mnoho prostoru za pár korun: Dacia Jogger

AUTO

Mnoho prostoru za pár korun: Dacia Jogger 9
Auto

Když před pár měsíci Dacia představila novinku v podobě modelu Jogger, hned bylo jasné, že půjde o žádaný vůz. Zcela nový kříženec mezi kombi a MPV nahrazuje modely Logan MCV a Lodgy a je nabízen v pěti- a sedmimístné konfiguraci interiéru.

Dacia v posledních letech dospěla – stále jde primárně o automobily, které potěší zákazníky zejména nedostižným poměrem cena/výkon, ale aspoň už vypadají normálně, moderně. Důkazem budiž velmi příjemné Sandero, o němž jsme nedávno také psali. Nový Jogger na trend navazuje a představuje se v elegantní karoserii s hezkým předkem a jasnými liniemi, naznačujícími výraznou orientaci na vnitřní prostor a hlavně jeho využitelnost. Zadní vertikální světlomety připomínají tradiční tvar používaný vozidly Volvo.

Přesto ale uvnitř nelze čekat vybíravý luxus zmíněné švédské značky. Vše je pojato s ohledem na nízké náklady a jednoduchost, což je vlastně v době překomplikovaných digitálních kokpitů příjemná změna. Přístrojový štít s poněkud přežitou, ale aspoň přehlednou grafikou je jednoduchý, nevadí tvrdší plasty a ve finále se rychle sžíváme s displejem, který je rychlý a trochu připomíná dřív používané externí navigace Garmin. Velké ikony jasně indikují, že hlavní záměr spočívá v jasném ovládání a rychlých změnách důležitých věcí. Těch moc není, což u jednoduchého služebníka oceňujeme (včetně otočných ovladačů topení atd). Stejně tak dostatečný počet normálních USB zásuvek a vůbec přirozený přístup k nutné výbavě.

Hlavní dojem z interiéru je prostornost a velké množství odkládacích míst. Druhou řadu sedadel sice nelze posouvat, ale zato úplně překlopit. Třetí řada (za příplatek 20 000 Kč) nabídne slušnou úroveň prostoru i běžným postavám. O celkovém vnitřním uspořádání a kapacitě napovídá i dlouhý rozvor 2897 mm. V sedmimístné konfiguraci sice zavazadlový prostor pojme pouze 160 litrů, ale už sklopením třetí řady vzniká už solidních 565 litrů, jejím vyjmutím pak až 696 litrů (sedadla jsou lehká – každé váží pouze deset kilogramů). Překlopením druhé řady vzniká skutečný stěhovák s kapacitou 1807 litrů.

Jogger může být poháněn buď oblíbeným vznětovým čtyřválcem dCi, který ovšem aktuálně není v naší nabídce, nebo zážehovými přeplňovanými tříválci o výkonu buď 100 koní (verze LPG), nebo 110 koní jako v případě testovaného vozu. Litrový tříválec zároveň přes přesnou manuální šestistupňovou převodovku dodává předním kolům točivý moment 200 Nm, což při hmotnosti necelých 1,3 tuny znamená schopnost zrychlit na stovku za 11,5 s a maximální rychlost 200 km/h. Pro rodinné potřeby dostatečné hodnoty. Tříválec má navíc docela příjemný chod v otáčkách, jeho nevyváženost se projevuje pouze po nastartování. Jinak je nerušivým společníkem, schopným dlouhodobé spotřeby kolem 6,5 litru na 100 km.

Měkce naladěný podvozek, který snadno pobírá nerovnosti a netrápí ho výmoly ani příčné zlomy. Jednoduchá konstrukce je sice trochu znát, ale celek působí robustně, čitelně a snadno se ovládá. Vyšší světlá výška umožňuje i výlet mimo zpevněnou cestu, tedy v rámci možností pohonu předních kol.

S Joggerem se díky jasně definovaným křivkám nečekaně dobře manévruje (vyšší verze nabízejí i parkovací kameru s průměrným rozlišením) a parkuje. Delší používání ovšem odhaluje zejména jeden výraznější neduh – tvrdší a nepříliš pohodlná sedadla, což je u Dacie taková klasika, nebo daň za nízkou cenu, chcete-li. Není to nic dramatického, nižší úroveň komfortu sezení se projeví snad jen při jízdě v průběhu celého dne.

Tradiční zbraní Dacie a jedním z důvodů jejího úspěchu je jistě její cenová politika. Vůz, který si na nic nehraje, přitom vypadá dobře a splňuje všechno, co od něj čekáte, začíná již na ceně 398 500 Kč (výbava Essential, motor TCe 100 LPG, tedy na plyn). Vrcholná sedmimístná verze Extreme s dobrým motorem 1.0 litru TCe 110 stojí 501 000 Kč a prakticky už nevyžaduje další příplatky. Za půl milionu velmi dobrá nabídka!

 

Plusy:

Prostornost, slušný motor, komfort podvozku.

Minusy:

Komfort sezení na dlouhé vzdálenosti.