Alfa Romeo Stelvio Super: Symbióza funkce a stylu

Alfa Romeo Stelvio Super

Alfa Romeo Stelvio Super: Symbióza funkce a styluautotest 10
Auto
Sdílet:

Jestli chcete velmi stylové SUV s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi, první počin italského výrobce v segmentu byste neměli minout. Funguje totiž výjimečným způsobem…

Alfa Romeo se v posledních letech probouzí a postupně představuje nové modely, které jí tak zoufale chyběly. Díky skvělým manažerským schopnostem a vizi šéfa Sergia Marchionneho (jenž nedávno odstoupil z funkce kvůli vážným zdravotním problémům a 25. července ve věku 66 let zemřel) se jí daří postupně vracet na výsluní. Právě Stelvio tomuto tažení vzhledem k zájmu o kategorii SUV může hodně pomoct.

O tom, že máte co do činění s italskými emocemi, napoví kromě vnějších tvarů i interiér. Sportovně laděná palubní deska s kulatými výdechy topení, výraznou kapličkou přístrojů a ohromnými pádly řazení na sloupku volantu zaujmou okamžitě, stejně jako startovací tlačítko na volantu. Sedadla jsou krásná, ale zasloužila by trochu lepší boční vedení. Dobrou zprávou je, že dozadu se pohodlně usadí dva dospělí. A 525 litrů (maximum je 1600 l) objemu kufru je sice průměrných, ale dostačujících běžným potřebám.

Pokud máme v krásném interiéru hledat nedostatky, musíme se pozastavit nad zvláštně staromilským menu palubního displeje s omezenými možnostmi nastavení funkcí, slabší grafikou i navigací. Sice se dovíte hodnoty přetížení – to u SUV mohou hledat pouze Italové –, ale třeba aktuální stav tlaku v pneumatikách jen tak nenajdete.

Stelvio je nabízeno s různými motory včetně nevhodných naftových, ale právě verze Super je pro ambicióznější řidiče nejzajímavější. Dvoulitrový čtyřválec s turbem nabízí 200, nebo v našem případě 280 koní a 400 Nm, což stačí k důstojným dynamickým hodnotám – zrychlení na stovku zabere 5,7 s a omezovač zasáhne v rychlosti 230 km/h. Turbomotor krásně táhne hlavně ve středních otáčkách. Bohužel mu ale chybí špička a palivo utne už v 6000 ot./min. Vyniká však příjemným zvukem a neustálou chutí do otáček – pocitově je mnohem chtivější než například stejně výkonné 2.0 TSI.

Alfa Romeo slibuje kombinovanou spotřebu 7 l / 100 km, v praxi se dá jezdit zhruba za 9 l, při využívání plného potenciálu vozu je to kolem 13–14 l / 100 km. Trochu více, než je běžné, ale za požitek z jízdy to stojí. Výhodou je hojně využívaný hliník, což se projevuje nízkou hmotností karoserie – SUV s automatem a pohonem všech kol váží 1660 kg – to je skvělé číslo, neboť všechny srovnatelné evropské prémiové modely jsou těžší a pomalejší (BMW, Audi, Mercedes, Jaguar, Porsche). Nízká hmotnost a těžiště a motor posunutý hodně dozadu se projevují na skvělých jízdních vlastnostech, v rámci třídy patřících na špičku. V kombinaci s přesným a citlivým řízením a účinnou brzdovou soustavou Stelvio dokazují, že Italové vývoj a ladění vozu rozhodně nepodcenili. Další kapitolou je pokročilý hliníkový podvozek, jemuž ani velká kola (v našem případě 19palcová) nebrání v zvládání nerovných silnic bez otravných pazvuků či rázů. V každém přenosu hmoty a při každém pootočení strmým řízením je znát nízká hmotnost a téměř chybějící nedotáčivost.

Pak je tu otázka ceny – Stelvio Super začíná na 1 210 100 Kč za verzi s turbodieselem 2,2 litru (180 k). Ten ale pod kapotou nechcete – doporučujeme testovaný motor 2.0 TBi o výkonu 280 k. Koupíte ho (společně s pohonem všech kol a automatem) za 1 378 100 Kč, což je v rámci třídy slušná cena. S několika vybranými příplatky pořídíte Stelvio Super za cca 1,7 milionu Kč. V pořádku.

Alfa Romeo je zpátky ve hře a vytvořila plnohodnotný (a líbivý) model s velkým stylem, které potěší nadšenější řidiče. Stelvio má přívětivý sportovní charakter a v rámci segmentu patří k nejvýkonnějším, nejrychlejším, nejlehčím a nakonec i nejlevnějším. A to určitě není málo… Bravo, Italia!

Plusy:
Jízdní vlastnosti, charakter, motor, převodovka.


Minusy:
Boční vedení sedadel, infotainment, vyšší spotřeba.


 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články