Za prací do Prahy dojíždí pětina obyvatel středních Čech, z měst se stávají noclehárny
POLITICKÁ ARÉNA
Více než pětina pracujících Středočechů dojíždí za prací do Prahy. Ráno si přivstat, odvézt děti, pak rychle na nejbližší nádraží nebo přímo autem do hlavního města a večer rychle to samé v opačném pořadí. Příběh společný pro zhruba 200 000 tisíc Středočechů. Dvě hodiny každý den, deset hodin týdně, čtyřicet hodin měsíčně stráví přes 20 % pracujících obyvatel středních Čech na silnici nebo v dopravním prostředku. Tím se řadíme do první třicítky nejvíce dojíždějících regionů v celé Evropě.
Když bych to vzal čistě za okres Příbram, v jehož hlavním městě jsem byl místostarostou, tak nám vyjíždí každý den čistě do zaměstnání zhruba 13 tisíc lidí, z toho zhruba 7 tisíc míří do Prahy a zhruba 3 tisíce stráví jednou cestou i více jak hodinu. Region, který je neuživí, pak logicky řada občanů opouští. Konkrétně v Příbrami tak dlouhodobě bojujeme se snižujícím se počtem obyvatel, přičemž nás opouští převážně ekonomicky nejsilnější skupina. A to navíc nepatříme mezi ty úplně nejpostiženější regiony. Z Prahy-západ a Prahy-východ dojíždí lidí dvojnásobně.
Po důvodu dojíždění netřeba dlouho pátrat. Praha nabízí lépe placené pozice u atraktivnějších zaměstnavatelů, než máme v regionech. Střední Čechy nedokážou zaměstnat své vysokoškolské absolventy, pokud člověk netouží pracovat ve skladu, montovně nebo ve službách, nemá často jinou možnost, než se po kariéře poohlédnout v Praze. Region tím přichází nejen o jejich čas strávený ve městě bydliště, ale i o útratu, kterou by zde takový člověk uskutečnil. Jen za oběd utratí průměrný Středočech 160 Kč, to je neuvěřitelných 32 milionů Kč, o které denně přijdou středočeští restauratéři. A to nepočítáme s typickým modelem, že Středočech po práci ještě v Praze zůstane, zajde s kolegy do hospody nebo vyrazí za kulturou.
Středočeský kraj tak čelí výzvě, jak být skutečným místem života a ne jen místem, kam se člověk jede vyspat, protože je tam stále levnější nájem. Klíčové bude, zda se kraji podaří dostatečně podpořit lokální podnikání a přilákat i firmy z hlavního města. Nabízí se cesta investičních pobídek nebo programu asistence investorů ve středočeských regionech. Svou roli hraje i marketing a osvěta směrem k podnikatelům. Střední Čechy se potřebují zbavit puncu kraje montoven s levnou prací a soustředit se na budování značky kraje zaměřeného na inovace, start-upy a technologické HUBy. Peníze, které tím v regionech zůstanou, pak využít na podporu kultury, místních spolků a celkově života v obcích. Vedlejšími pozitivními vlivy pak bude celkové odlehčení dopravy, snížení ekologické stopy a čas, který může Středočech strávit smysluplněji než ve stresu za volantem.